ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עכבישים בשרות הרפואה



פיתוח דבקים ידידותיים לסביבה הוא אחד האתגרים הגדולים של הנדסת החומרים ותעשיית הדבקים. לרוב, בתעשיית הדבקים משתמשים בחומרים כימיים רעילים בתהליך הייצור. לא פלא, שפיתוח דבקים ביומימטיים תופס תאוצה בשנים האחרונות ויותר ויותר חוקרים ומהנדסים מנסים ומצליחים לקבל השראה מדבקים שונים בטבע.
חוקרים מאוניברסיטאת אקרון (Akron) שבארה"ב, באמצעות שיתוף פעולה בין הביולוגיה וההנדסה, הצליחו לגלות את סודו של דבק קורי העכביש, דבק המיוצר בתנאי החיים ומחומרים ידידותיים לסביבה, ולכן יכול לשמש לאפליקציות רפואיות שונות.
במקרה של דבק קורי העכביש, המדענים לא התמקדו במולקולה המדביקה בלבד כפי שנעשה בדבק הצדפה הכחולה, אלא בעיקר במשטר הכוחות שבדבק. טיפת חומר של דבק עכביש, המורכבת מפולימר המקושר בקשרים פיזיקאלים וכימים סבוכים, אפקטיבית פי 100 מטיפה של אותו חומר צמיגי שאיננו מקושר וסבוך. לאור העובדה כי ניתן לראות אסטרטגיית הדבקה שכזו במינים שונים של בעלי חיים, חוקרים מציעים כי קיים עקרון תכנוני אבולוציוני שהוביל לפיתוח מולקולות דבק בטבע.
בתחום הביורפואי יש צורך בפיתוח דבקים ידידותיים לגוף לשימושים בתחום האורטופדי, ריפוי פצעים וכמובן במהלך ניתוחים. הבנה מעמיקה של עקרון הדבק הטבעי תסייע לפיתוח דבקים רפואיים ידידותיים לגוף האדם.