ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

קורי עכביש לאן

קיימות עדויות לכך שכבר אלפי שנים מכיר האדם ומוכיר את תכונותיו המופלאות של קור העכביש. הדייגים מהאוקינוס השקט השתמשו ברשתות העכבישים כרשתות דייג כבר אלפי שנים.

אלפי חוקרים מנסים לפצח את סוד החומר של העכביש ובעיקר כיצד ניתן לחקות את הסופר חומר הזה המתאפיין במשקל נמוך מאוד, חוזק רב (פי 6 מפלדה) וגמישות מופלאה.


בכנס האחרון, דיווח פרופ' Scheibel על פריצת דרך בתחום מחקר קורי העכביש. במעבדתו הצליחו לפענח את המבנה המולקולרי של חמשת הביופולימרים המרכזיים המרכיבים את קורי העכביש. על בסיס המבנה המולקולרי וחקר המטען הגנטי של העכביש האחראי לייצור קורי העכביש, הצליחו החוקרים לסנתז במעבדה בשיטות של ביוטכנולוגיה (שימוש ב DNA רקומביננטי וייצור באמצעות בקטריות), את הביופולימרים המרכיבים את סיבי קורי העכביש. יכולת הייצור עומדת כיום על כ- 100 ליטר והחוקרים בשילוב עם התעשייה מקווים להצליח להגיע לייצור משמעותי של עשרות אלפי ליטרים של חומר.

בשלב זה נרשם פטנט וקמה חברת AMSilk שמטרתה לייצר לא רק את אותם ביופולימרים, אלא להצליח לסנתז את סיבי קורי העכביש בצורה מסחרית. בתחילה ליישומים כמו ציפויים וחומרים לתעשייה הרפואית.

מנכ"ל החברה, Axel Leimer סיפר כי החברה מתכוונת לצאת לשוק עם מוצר ראשון, מבוסס על הפולימרים המרכיבים את קורי העכביש תוך כעשרה חודשים.

האם עשרות שנות של ציפיה הגיעו לקיצם וסנונית ראשונה של מוצרים מבוססי קורי עכביש יגיעו לשוק?

אנחנו, בארגון הביומימיקרי הישראלי, מבטיחים לעקוב מקרוב אחר התפתחות מרתקת זו ולעדכן אתכם בהמשך.