ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אלטרואיזם הדדי

עשרות שנים של מחקר כלכלי ופסיכולוגי, על אלפי נבדקים, הובילו למסקנה כי אסטרטגיית שיתוף הפעולה היא אסטרטגיה מובילה בעולם העסקים, בין מדינות ובין אנשים.... בעיקר כאשר במהות היחסים יש סיכוי רב למפגש חוזר. דילמת האסיר, המשמשת כמודל לשיתופיות המבוססת על אלטרואיזם הדדי, הוא אחד מכלי המחקר של נושא זה בבני אדם. האם אלטרואיזם הדדי קיים גם בטבע, או שזו אחת התכונות המיוחדות לאדם?

מחקר חדש גילה כי שימפנזים מגלים אמפתיה מבוססת על אלטרואיזם. מחקר זה סותר מחקרים קודמים אשר הצביעו על כך שלשימפנזים אין יחס מיוחד לאחר.

עד מחקר זה נמצאה התנהגות אלטרואיסטית (זולתנית)  אצל חרקים, דגים וציפורים. אצל האדם, מונעת ההתנהגות האלטרואיסטית על ידי אמפתיה, ולכן עד היום נחשבה לתכונה אנושית ייחודית. המחקר האחרון בנושא זה, שפורסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Sciences חושף, כי בני אדם אינם הפרימטים (יונק עליון) האלטרואיסטים היחידים. חוקרים מצאו כי שימפנזים מגלים התנהגות לא אנוכית כלפי האחר – וכי גם היא מונעת על ידי אמפתיה.


          מאת  Thomas Lersch תחת רישיון Creative Commons 3.0

במחקר האחרון נבחרו שימפנזים ממין נקבה. בכל ניסוי בחרו השימפנזים סמל (סמלים זהים בצבעים שונים). בחירת צבע מסויים הובילה לתגמול רק לשימפנזה שבחרה את הסמל. בחירת סמל בצבע שונה הובילה לתגמול לשימפנזה "הבוחרת" וגם לשימפנזה השכנה. באופן עקבי, השימפנזה שבחרה את הסמל בחרה כך, שגם שכנתה תזכה בתגמול. ככל שעלתה רמת הגירויים במהלך המחקר (גירויים ראייתיים ושמיעתיים כאחד), גדלה רמת התקשורת בין השימפנזים והתנהגותם האלטרואיסטית עמדה בעינה.

דר' Boesch, מנהל המחלקה לפרימטולוגיה ב- Max Planck Institute, טוען כי מחקרים רבים אשר מתעדים התנהגות של שימפנזים בטבע, מצביעים על התנהגות אלטרואיסטית ועל עזרה הדדית. המחקר המדובר מוכיח לראשונה התנהגות אלטרואיסטית גם בתנאי מעבדה, ותואם את התצפיות ואת הידע שהצטברו במהלך השנים במחקרי השדה. מתן תוקף חברתי ואקולוגי לניסוייים אלה, אפשרו לראשונה להראות בתנאי מעבדה את מה שחוקרי השטח יודעים כבר זמן מה.

מיליוני שנות אבולוציה הובילו להתפתחות אסטרטגיה אלטרואיסטית בקרב מינים שונים, כך שתכונת האלטרואיזם אינה ייחודית רק לאדם.

למקור הידיעה