ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מי שומר עלי?

מאת: זיו כהני

צוות מחקר מאוניברסיטת אוקספורד מפתח חרק מכאני מעופף, המצויד במצלמה, למטרות אבטחה ובטחון באזורים מסוכנים. לצורך כך מפותחות כנפיים מלאכותיות, תוך חיקוי מבנה כנפי חרקים. הדגמים הראשונים צפויים בעוד כ- 3-5 שנים.

בידיעות קודמות עסקנו במחקרים בתחום תעופת החרקים והציפורים, וביכולתם לתמרן בסביבות מורכבות. לאחרונה קיבלנו דיווח על פיתוח נוסף, העוסק במעופפים מכאניים-אלקטרוניים המחקים את החרקים שבטבע. מעופפים אלה נושאים מצלמות ממוזערות איכותיות, ומשולחים למשימות אבטחה וביטחון - ללא סיכון חיי אדם. המובילים בתחום פיתוח זה הם חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד, המשתמשים לצורך הפיתוח בידע מחקרי מתחומי ההנדסה והפיזיקה. העובדה כי ההתפתחות האבולוציונית של כנפי חרקים בטבע ארכה כ- 350 מיליון שנה(!) מעידה על קיומם של פתרונות אפשריים לאתגרים בתחום התעופה.

                                                  מאת Pilsmo תחת רישיון CC 3.0
מטרת המחקר היא לפתח חרקים מלאכותיים, שבזכות גודלם הזעיר וצורת התעופה שלהם, ייטמעו בסביבה בטבעיות, בלי למשוך תשומת לב.
כמובן שהאתגר הראשי הוא לפתח כנפיים מלאכותיות זעירות, שיכילו מכניזם מתוחכם שיוכל לאפשר את מגוון יכולות התמרון שיש לחרקים שאנחנו מכירים. למשל: יכולתן של דבורים לשאת משקל גדול ביחס למסה שלהן, התעופה המהירה (מאוד) של הזבובים, ויכולתו של הארבה לגמוע מרחקים עצומים. כך תיסלל הדרך לפיתוחם של חרקים מעופפים, שיתאימו למשימות שונות - איסוף מידע באזור עוין, בניין שקרס, מפעל חומרים מסוכנים שנפגע וכדומה.
במהלך המחקר והפיתוח השתמשו החוקרים במצלמה מיוחדת (בעלת רזולוציה גבוהה מאוד, מהירות צילום גבוהה מאוד ואלגוריתם ממוחשב מתקדם), במנהרות רוח לאבחון יכולות אווירודינמיות ובחיישני לייזר מדויקים.
המחקר משך את תשומת ליבם של גופים ביטחוניים גדולים כמו NATO וחיל האוויר האמריקאי, שהחליטו להשקיע כספים במחקר. בתוך כ-3 עד 5 שנים אמורים להיות מיוצרים המעופפים המלאכותיים הפעילים הראשונים, והציפייה היא שתוך עשרים שנה כבר יהיה קו שלם של חרקים טכנולוגיים לכל משימה וייעוד אפשרי.

למידע נוסף