ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

NestRest

מאת: לירון דן
המעצבים Daniel Pouzet ו- Fred Frety חקרו צורות קינון בעצים. חקר המבנים התלויים הוביל לפיתוח של ה- Nestrest, ערסל דמוי טיפה המאפשר בידוד, מחסה, ואוורור טבעי ומסוגל לשאת אפילו משפחה שלמה. לירון דן שוחחה עם המעצבים ושמעה מקרוב על סיפור הפיתוח.

המעצבים Daniel Pouzet ו- Fred Frety התבוננו בקיני ציפורים בג'ונגל בקוסטה ריקה, מצאו צורות קינון משונות בעצים והחלו לחקור צורות חיים תלויות. בשיחה עם דניאל פוזט, סיפר דניאל על טיול משפחתי בג'ונגלים, ועל הפליאה שהביעו הילדים מהחיות הקטנות אשר גרות בתוך מבנה תלוי, מבלי לגעת בקרקע.
                                                              צילום: לירון דן
שנים אחדות אחר כך התעוררו אצל צמד החוקרים / היוצרים מחשבות על תחושת הקינון, והם החלו לחקור כיצד ניתן לתרגם את התחושה למוצר מוחשי. מבחינתם, עיצוב NestRest בצורת טיפה הוא בסיסי מאוד ופשוט, מאפשר בידוד ומחסה, אוורור טבעי, הצללה מפני קרני השמש יחד עם אווירת פרטיות חמימה ומוגנת. הסקיצות נוצרו מתוך אינטואיציה טובה, טבעית ונכונה, וכך גם הייצור.
                                                             תמונה באדיבות DEDON

בטבע, שונים קיני ציפורים זה מזה בצורתם, בגודלם, באופיים ובחומרי הגלם מהם הם עשויים בהתאם לסוג הציפור, לגודלה ולאזור קינונה.  חומרי גלם מסורתיים כגון זרדים, מחטים, קש, שיער, נוצות, קורי עכביש ולעיתים אף אדמה כחומר מאגד, מלווים בבדלי סיגריות (מכיל ספוג המשמש להם כחומר לבידוד תרמי), בחוטים סינתטיים ועוד.
 
                                                             תמונה באדיבות DEDON

במחקר שנעשה על חומרים Man-Made לשימוש בקיני ציפורים מסוג "Great Grey Shrike", התגלתה התנהגות חדשנית מצידם של הציפורים. באזור הקינון היה מבחר של חומרי גלם: המסורתיים הטבעיים, וסיבים סינתטיים- רצועות פוליאתילן וחוטי ניילון. באופן מפתיע, כ- 98% מהציפורים השתמשו בחוטי הפוליאתילן, מסיבות שונות- האחת, אורכם של הסיבים (בעבר השתמשו ציפורים בסיבים ארוכים, לרוב משערות סוסים). הסיבה השנייה טמונה בחוזקו המבני של הסיב הסינתטי לעיצובו של הקן ובעמידותו הגבוהה להגנה על הביצים מפני תנאי מזג אוויר קיצוניים.

קוטרו של NestRest שפיתחו Daniel Pouzet ו- Fred Frety הוא 200 ס"מ והוא מסוגל לשאת עד 625 ק"ג (משפחה שלמה!). המוצר עשוי קונסטרוקציית אלומיניום מכופפת ורצועות בד פוליאתילן (HDPE)- אשר ידוע כחומר יציב, בעל עמידות גבוהה בפני UV, חום וקור, מי בריכה וים. הבד גם נטול רעלנים, ניתן למחזור מלא, אינו דורש תחזוקה, קל לניקוי ומיועד לשימוש בפנים ובחוץ כאחד.
תהליך הייצור של הקן הוא ידני, החל מכיפופי קונסטרוקציית האלומיניום ועד לקליעת הבד.
עיצוב ה”NestRest” בהשראת קיני הציפורים, והשימוש שעושות ציפורים בחומרי גלם אותם יצר האדם מוכיחים את ההשפעה העצומה שיש לבעלי החיים על חיינו ולהיפך, ומוכיחים כי כפי שאנחנו יכולים ללמוד מהטבע ולהיעזר בחכמתו, כך גם הטבע משכיל ליהנות מפיתוחים מעשי ידי אדם.