ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

לקראת עונת הרחצה – מה אפשר ללמוד מהמדוזה

לקראת עונת הרחצה, ונחילי המדוזות הצפויים להגיע לחופי ארצנו, אנו שמחים לספר לכם שברע הזה יש גם טוב. חוקרים אמריקאים פיתחו רובוט מדוזה – הרובוג'לי, למשימות חילוץ והצלה תת מימיים. רובוט, אשר באופן תיאורטי מונע על ידי ריאקציה כימית תת מימית, ואינו זקוק למקור אנרגיה חיצוני.

הרובוג'לי בנוי מחומרים חכמים, בעלי יכולת שינוי צורה וגודל כתוצאה מגירוי, וצינורות פחמן מזעריות. הוא מונע על ידי ריאקציה כימית המתרחשת על פני שטח הרובוט והוא מסוגל לחקות את תנועת המדוזה בסביבה מימית.
מנגנון השחיה הפשוט של המדוזה הוא מודל אידיאלי לכלי רכב תת מימי. תנועת המדוזה הינה פאסיבית ברובה, היא מתקדמת באמצעות כיוונון קל של הגוף ותנועת התכווצות ושחרור. השרירים הטבעתיים המצויים במרכז המדוזה (במקום שנראה כמו מטריה מבפנים) מתכווצים, ועל ידי כך מתכווץ מרכז המדוזה ויוצר זרנוק מים המניע את המדוזה. לאחר מכן השרירים נרפים והמדוזה חוזרת לצורתה המקורית.

תנועתיות זו שוכפלה לכלי רכב מימי, שהורכב מחומרים בעלי זכרון צורה (Shape Memory Alloys) SMA. אלה חומרים חכמים, הזוכרים את צורתם המקורית. הם מצופים בצינוריות פחמן ובאבקת פלטינה שחורה. הרובוט מונע על ידי ריאקציה כימית בין החמצן והמימן שבמים לבין הפלטינה שבציפוי. החום שנוצר בריאקציה זו מועבר לשרירים המלאכותיים וגורם לשינוי בצורתם. הרובוג'לי מייצר למעשה אנרגיה מחומרים שסביבו, ללא צורך בהחלפת סוללות.
בשלב זה מבצע הרובוט את מרבית הפונקציות המתוכננות על ידי תנועה של שמונת הזרועות, אך עדיין מופעל באמצעות סוללות כפי שניתן לראות בסרטון הבא:

אז בפעם הבאה שאתם רואים מדוזה מתקרבת אליכם, זכרו – אפילו ממנה אפשר ללמוד משהו...
מקור הידיעה