ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מזל"ט בהשראת הפרפר

חקר הפרפרים יכול לסייע בפיתוח מטוס זעיר מאוד ללא טייס – הקטן אף ממטבע של פני אמריקאי. פיתוח של רובוט פרפר עשוי בעתיד להחליף את המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס) אותו אנו מכירים היום.
מהנדסים באוניברסיטת ג'ון הופקינס עוקבים באמצעות מצלמות וידאו מהירות אחר תנועת הכנפיים של פרפרים, לצורך תכנון הדור הבא של הרובוט המעופף.

המחקר, ממומן על ידי רשויות ההגנה האמריקאיות, מיועד לייצר "מיקרו כלי  תעופה" Micro Aerial Vehicles (MAV's) – בגודל של חרק, שיוכל לסייע במשימות חיפוש והצלה, בניטור שינויים סביבתיים וכמובן בריגול.
לצרכים צבאיים, צריך כלי הרכב הזעיר להתמודד בסביבה עירונית מורכבת (וצפופה (לחימה וריגול בשטח בנוי) ועם משטר רוחות משתנה. החוקרים מייעדים לרובוט זה יכולת לבצע פניות חדות ולאפשר לו גם יכולת תמרון גבוהה המאפיינת תעופת חרקים, אך נעדרת במזל"טים הקיימים היום.

לצפייה בסרט הסבר על תכנון הרובוט המעופף לחצו כאן

כמושא המחקר נבחר ה- painted ladies, מין פרפר אשר מנפנף בכנפיו כל כך מהר, עד כי תנועות הכנף אינן נראות בעין אנושית. על מנת להתגבר על הבעיה צולמו הפרפרים בתעופה על ידי שלוש מצלמות וידאו בעלות רזולוציה גבוהה, ואשר מסוגלות לקלוט בערך 3,000 פריימים בשניה אחת. מניתוח התמונות עולה כי פרפרים אלה מנפנפים בכנפיהם כ - 25 פעמים בשניה, ותוך כדי תעופה מבצעים עשרות תמרונים שונים.
התמונה באדיבות Dave Dunford
מהמחקר התברר כי ההשערות בדבר דינמיקת התעופה של חרקים אינן מדויקות, וכי גם לביולוגים החוקרים תעופת חרקים יש מה ללמוד. בשלב הבא בוחנים החוקרים חרקים קטנים עוד יותר, כדוגמת זבוב הפירות.

למקור הידיעה