ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מתמטיקה לא-לינארית? תשאירו את זה לדולפינים...

מאת: מאיה גבעון

כשפרופסור טים לייטון צפה בערוץ "דיסקברי", הוא לא ציפה לחוות התגלות, שתוביל אולי, לפריצת דרך מדעית וטכנולוגית.  על המסך הופיעו דולפינים צדים בשיטה ייחודית להם: מקיפים את הטרף המיועד  - להקת דגים - במסך בועות צפוף, המבלבל את הדגים ומונע מהם לברוח. לייטון, פרופסור לאקוסטיקה אולטרה-סונית באוניברסיטת סאות'המפטון, הבין מייד כי ההתנהגות שבה צפה דורשת יכולות מתמטיות משוכללות.
לדבריו, הדולפינים יכלו לבצע זאת באחת משתי דרכים: או שהם "כיבו" את הסונאר שלהם והסתמכו רק על חוש הראייה - אפשרות בלתי סבירה בהתחשב בכך שהסונאר מהווה חוש דומיננטי אצל הדולפינים, בייחוד בעת ציד, או שהם מסוגלים לבצע פעולות מתמטיות מסובכות באופן שמסנן את האותות המוחזרים מהטרף, מתוך האותות המוחזרים ממסך הבועות. כיום,  בידי האדם אין כיום מכשיר סונאר המסוגל לעשות זאת.
דולפינים בהוואי התמונה באדיבות Giles Douglas

הפרופסור וצוותו החלו לחקור את האותות שהדולפינים יוצרים בתהליך האיתור באמצעות הד (אקו-לוקציה, או במקור: echolocation) ולעבד אותם באמצעות מתמטיקה לא-לינארית, במקום באמצעות העיבוד הרגיל של אותות מוחזרים לסונאר. הניסויים צלחו, והוכיחו כי איתור והתבייתות על מטרות נעות, בתוך מים מלאי בועות אכן אפשריים בטכניקה זו. עם זאת, לא ברור אם הדולפינים עצמם אכן משתמשים בחישובים המסובכים הנדרשים להשגת יכולת זו, או לא. על מנת לקבוע זאת בודאות, נחוצות עדיין מדידות ובדיקות של אותות סונאר של דולפינים בטבע בעת שהם צדים במים מלאי בועות.
בעתיד, יכולה התגלית לשמש את האדם לתועלות שונות, הקשורות בעיקר באיתור מעגלים חשמליים מוסתרים כמו מכשירי האזנה ("באגים"), ואף לגילוי מוקשים ימיים. כיום מתגלים מוקשים כאלה, הנמצאים בסביבה חופית ומלאת בועות, אך ורק באמצעות מגע – של בני אדם או של דולפינים שאולפו למטרה זו.

מחקרים קודמים מראים שתפיסות של מספרים, ספירה וכישורים מתמטיים אחרים אינם זרים לדולפינים, וכי יש  להם, ככל הנראה, יכולת מולדת לכך. יכולות דומות התגלו גם בקרב שימפנזים, תוכים, יונים – וככל הנראה בכמה מינים נוספים של בעלי חיים, בדרגות שונות. נותר רק לתהות מה נוכל ללמוד מהמוחות המדהימים הללו.