ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מבנים ייחודיים ומקיימים בהשראת הטבע

מאת: יעל הלפמן כהן

מבנים בטבע מספקים מקור השראה וידע לאדריכלים. בידיעה זו נדווח על שני מבנים מענייניים, שנבנו בהשראת מבני הכוורות בטבע ובהשראת הארמדילו. המבנה הראשון נבנה במסגרת פרויקט לימודי וניסויי של סטודנטים לאדריכלות, והמבנה השני משמש כמבנה מגורים פעיל בסינגפור.

מבנה נפוץ בטבע, הידוע בשימוש חסכוני בחומר מצד אחד ובסיפוק חוזק מצד שני הוא מבנה המבוסס על שכבות צולבות, ונפוץ בכוורות, למשל. בית הספר לארכיטקטורה של אוניברסיטת סארלנד שבגרמניה, ביצע מחקר משותף בפרויקט הנקרא "מבני עץ ביוניים דמויי קונכייה", ובנה מבנה דמוי קונכייה המכונה Bowooss . המבנה מזכיר שריון של חרק, או כוורת אליפטית. בפרויקט התכנוני האמור ניסו המתכננים לחקות את היעילות בשימוש בחומר ולבנות מבנה בר קיימא. המבנה שתוכנן ונבנה הוא מבנה פתוח, המאפשר חדירה של אור טבעי מכל זווית מצד אחד, ומצד שני הוא חזק ונייד, ומהווה מחסה קל משקל ומקיים. אם נכסה מבנה זה בחומר מבודד הוא יוכל לשמש אף כמבנה למגורים, בתקציבים נמוכים יחסית, לרווחת תושביו. לעת עתה, מבנה זה, המצויד אף בערסלים, מציע מקום ייחודי לנוח במתחם הקמפוס של האוניברסיטה. לצוות בית הספר לאדריכלות הוא משמש גם כאמצעי לבחינת טכניקות בניה חדשות עבור אדריכלים.

למידע נוסף


                               תמונה מאת Tomfriedel תחת רישיון CC 3.0

בפרויקט אחר בסינגפור, תוכנן מבנה מגורים הממוקם בלב אזור סואן, רועש ומזוהם. הארכיטקטים מחברת  Formwerkz Architects נענו לאתגר, ומצאו דרך יצירתית וביומימטית לייצר סביבת מגורים שלווה, מינימליסטית ופרטית עמוק בלב הסביבה הסואנת. במקום לבנות גדר גבוהה שתחסום את המטרדים (וגם את השמש...) קיבלו האדריכלים השראה מהארמדילו, הנודע בשריון גופו, שמאפשר לו הגנה מחד וגמישות מאידך. (הארמדילו מסוגל להתקפל לכדור בעת סכנה). הבית תוכנן כמבנה בעל שתי קומות וחצי, המכוסות במעין קונכייה המייצרת משטח מגן. מאווררים מכאניים ממוקמים במפלס העליון ומושכים אוויר קר מהקומה התחתונה כלפי מעלה. הקונכייה חוסמת רעש ואבק, ומספקת תחושת פרטיות בלי לחסום את האור הטבעי ובלי לחסום את הבית בחומה. לאחרונה זכה הבית בציון לשבח בתחרות עיצוב יוקרתית.

למידע נוסף