ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ממתי לנמלים יש אנטנות?

מאת:  זיו כהני
מדענים הצליחו לחקות את תנועת נחיל נמלים בעזרת רובוטים מיניאטוריים (בגודל של קוביית סוכר).
קבוצת מדענים מהמוסד הטכנולוגי בניו ג'רזי וממרכז המחקר לפסיכולוגיה של חיות מטולוז (צרפת) הצליחו להבין את היכולת של נמלה למצוא את האוריינטציה שלה כאשר היא נעה כחלק מנחיל מחוץ לקן, בעיקר למטרות חיפוש מזון, והצליחו לחקות אותה.
כאשר הנמלים נעות בטבע בנחיל הן מפרישות פרומונים. כל נמלה קולטת ב"אנטנה" שלה את הפרומונים המופרשים בסביבתה, ולפי מה שקלטה היא יודעת לנוע ביחס לנחיל שלה.
את התופעה הזאת חיקו המדענים בנחיל רובוטים, כאשר כל רובוט "מפריש" שובלי אור אותם קולטים הרובוטים האחרים בעזרת סנסורים. למעשה, בניסוי מוחלף הפרומון (אות כימי) באור (אות פיזיקלי).

                             תמונת הרובוטים.
                            באדיבות Simon garnier, new jersy institute of technology

בתחילת הניסוי היו הרובוטים במבוך, שבחלק ממנו לא היו שובלי אור. הרובוטים אימצו "תנועה חוקרת", בדומה לתנועה בנחיל בטבע, שהיא רנדומלית אך לפי כיוון כללי ברור. דבר זה הוביל את הרובוטים לסטות בצורה מינימלית בנקודות התפצלות, ולתקן ע"י קליטת שובלי אור.
אחד הדברים המדהימים שהמדענים גילו, שלא היה בכלל צורך לתכנן את הרובוטים כך שיכירו את הגיאומטריה של המבוך, ולמרות שתוכננו לתנועה רנדומלית לחלוטין, הם נעו בכיוון הנכון ע"פ קליטת שובלי האור. בהתחשב בכך שלנמלים יש חוש ראיה גרוע, והן נעות מהר מדי מכדי להתחיל לבצע חישובים כמו רובוטים, זה די מדהים...
נושא חוכמת הנחילים הוא בסיס לבניית תוכניות שרשרת אספקה, לוגיסטיקה, שילוח וכדומה בחברות רבות בעולם.

לצפיה בסרטון אודות הניסוי
למקור הידיעה