ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מניעת תאונות בהשראת תעופת הדבורה

מאת: דפנה חיים לנגפורד

מחקר משותף לחברת ניסן ולאוניברסיטת טוקיו הוביל לפיתוח מערכת חדשנית למניעת תאונות דרכים, בהשראת מעוף הדבורה. הפרויקט המשותף הוביל לפיתוח מיקרו-מכונית רובוטית, המחקה את מאפייני מעוף הדבורה, במטרה ליצר מערכת המונעת התנגשויות – רובוט מכונית  RB23C.
רובוט המכונית הוא חלק ממערכת כוללת של קונספט מגן הבטיחות, גישה פרואקטיבית, המבוססת על ההבנה שעל המכונית להגן על האנשים מבפנים ומבחוץ.  ה- BR23C מהווה את החלק הפנימי ביותר של המגן.
במעופה, יוצרת כל דבורה חלל אישי אובלי בצורתו, ובעזרת מבנה העין המורכבת שלה, שהיא בעלת טווח ראייה של עד 300 מעלות, יכולה הדבורה לנוע ללא הפרעה בתחום אותו מרחב אישי אובלי. במטרה לחקות את הפונקציונליות של עין הדבורה, פיתחו מהנדסים את Laser Range Finder (LRF).


ה LRF מזהה עצמים במרחק של עד שני מטרים, ברדיוס של 180 מעלות מחזית הרובוט, מחשב את המרחק מהם ושולח אות למיקרופרוססור. זה מתרגם באופן מיידי את האות לשינוי כיוון הנסיעה, על מנת למנוע התנגשות. ההבדל המשמעותי ממערכות מניעה אחרות הוא השינוי הכמעט אינסטנקטיבי. התהליך כולו מדמה את פעילות הדבורה למניעת התנגשות בדבורה אחרת. להבדיל ממעוף הדבורה, שינוי הנסיעה מוגבל למישור מצד אחד ולזווית הפנייה המקסימאלית של הגלגל מצד שני.
על המערכת לעבד נתונים כל מספר שניות, ולפעול בהתאם לנתונים המתקבלים. אין צורך במערכת עיבוד נתונים מרכזית מגושמת, בהרצת אלגוריתמיקה מורכבת, או באחסון כמות גדולה של נתונים מפעולות עבר. המערכת יכולה לעבוד באופן רצוף באמצעות מיקרופרוססור פשוט מאוד.
המחקר אמנם רק בחיתוליו, אך הטכנולוגיה בהשראת מעוף הדבורה מוסיפה נדבך נוסף חשוב, במאמץ לפתח מערכת תנועה חפשית מהתנגשויות.

למקור הידיעה