ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דגים כתגובנים

מאת: שמעון בוגן

דג הקשת ודג הנמר מצטיינים בציד של מטרות נעות מעל המים, תוך התמודדות עם השתברות האור במפגש בין המים לאוויר.
 
תגובן – טוקבקיסט (חלופון, האקד' ללשון העברית).
תגובית – טוקבק.

אתר הידען מפנה את תשומת לבנו לפיתוח המצאה של פריסקופ וירטואלי עבור צוללת חמקנית, כזה שאינו כרוך בהרמתו אל פני הים או מעליהם ולכן מקשה עוד יותר לגלות את כלי השייט. הטכנולוגיה החדשנית והמתוחכמת מפותחת ע"י קבוצת מדענים ומהנדסים בראשות יואב שכנר, פרופסור בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון.

כדי להתוודע לנושא המרתק ולפרטים כדאי לגשת לכתבה של הידען המצורפת בקישור.

 כפי שמוסבר בכתבה "המכשול העיקרי בדרך לבנייתו של פריסקופ תת-ימי הוא השתברות האור במפגש בין המים לאוויר. תופעה זו מוכרת לכל מי שצלל אי פעם בבריכה והביט למעלה, או הכניס כפית לכוס מים: כאשר קרני האור חודרות למים, הן נשברות, ופירוש הדבר שהעצמים שמחוץ למים (או בתוך המים, בדוגמת הכפית) נראים מעוותים. ככל שפני המים גליים יותר כך מתעקמות קרני האור בכיוונים שונים, וכתוצאה מכך מתעוותים יותר העצמים שבחוץ.".
 
לעומת החוקרים, דג הקַשָּת Archer fish)) אינו מוטרד או סובל ממגבלה זו. הדג צד את החרקים שבתזונתו ע"י ירייה של סילון מים חזק אל מעל לפני המים, כשכל גופו, ראשו ועיניו נמצאים מתחת להם ורק קצה פיו משורבב לפני המים. הדג מכוון ופוגע בחרק בדיוק רב למרות העיוות המוזכר לעיל. מומלץ לצפות בסרטון המצורף בקישור המדגים את דג הקשת בפעולה.  


                         דג הקשת. תמונה מאת Trisha Shears, תחת רישיון cc 3.0
 
אחד הקוראים התגובנים לכתבה על פיתוח הפריסקופ לא התרשם במיוחד, גם לא מהדג. טענתו, המוצדקת, "לגבי הדגים, הם צדים חרקים שנמצאים בערך 70°-90° מעליהם, וגם זה נעשה באגם שקט ללא גלים"
 
על תגובית זו נותן דג הנמר (Tiger fish) מענה מוחץ וקטלני, בצורה של ציד סנוניות במהלך מעוף מהיר שלהן מעל למים. הציד מתחיל במעקב תת מימי תוך כדי תנועה, ממשיך בהאצה מהירה של השחייה, עובר לזינוק אל מעל המים הסוערים ומסתיים בלכידה מדויקת של ציפור המטרה.  מידע וסרטון המדגים את דג הנמר בפעולה מצורף בקישור.