ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

איטלקים וצרעות – סיפור אהבה

מאת: שמעון בוגן

אצל האיטלקים נודעת חיבה מיוחדת לצרעות. החל בסמל התרבותי – חברתי המיתולוגי של קטנוע הווספה של פיאג'ו  ב 1947 (קישור), עבור דרך אקדח קפצונים לילדים "ווספ" של ג'יוקטולי משנות  ה- 50   ועד ממש לאחרונה בטכנולוגיה מקיימת - סביבתית – חברתית של סדנת WASP להדפסת בתי מגורים מבוץ (קישור).

ג'אנין בניוס, מייסדת מכון הביומימיקרי האמריקאי, הנחילה את החזון של הקיימות הביומימטית המוכללת (קישור). אימוץ תורה זו וההתנהלות התואמת מורכבות מ:

א. חשיבה ביומימטית
ב. חקירה ביומימטית
ג. תכנון, עיצוב ותכן ביומימטיים
ד. תהליכי ייצור ומהלכי שירות ביומימטיים
ה. חומרי מבנה וחומרי עזר ביומימטיים
ו. מנגנוני תקשורת ומערכי מיחשוב ביומימטיים

במובן הצר של הקיימות הביומימטית מדובר בטכנולוגיות ייצור אידאליות על ידי:
א. בנייה בהוספה ולא בגריעה, בתנאים סביבתיים. או כפי שאומרת  הגב' בניוס – ללא  "heat, beat, and treat".
ב. ייצור מקומי, קהילתי, דמוקרטי ככל האפשר.
ג. חומרים מתחדשים, אפס פסולת, 100% השבה ומחזור, רעילות זניחה, מינימום אנרגיה.
ד. חומרים פשוטים ככל האפשר, פריקים ביולוגית וסביבתית, כאלה שמדמים חומרים ביו-טבעיים.

  בראיון איתה זיהתה גב' בניוס את הדפסת התלת מימד כטכנולוגיה האולטימטיבית העתידית, כזו שמאפשרת  לתת מענה נאות לכל הצרכים והציפיות שפורטו לעיל. דא עקא, בתקופה שבה ניתנו הראיונות עדיין בלטו בחסרונם חומרי גלם ומוצרים סופיים ממקור דמוי-ביולוגי ובעלי מאפיינים טבעיים.


  לחבורה המופלאה של הצרעה המזרחית Vespa orientalis, הצרעה הבנאית והצרעה הטייחת (קישור) מצטרפת צרעה רובוטית של סדנת ה WASP ממחוז רוונה. לגמרי לא במקרה מורכב שם הסדנה והקבוצה -  Wasproject – מראשי התיבות של World Advanced Saving Project.

 הבתים המוצעים לבנייה אקולוגית עשויים מתערובות בוץ, טיט, חרסית וקש מרוסק. ההשראה באה מחיבור בין חומרי הבנייה של בתים כפריים במרוקו, למשל, לבין שיטת הבנייה של הקינים אצל הצרעות. ראו סרטון מצורף.