ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

סיכום כנס ביומימיקרי הרביעי לילדים - חגיגה של השראה מהטבע ברמת הנדיב

מאת: יעל הלפמן כהן

כבכל שנה, לקראת בוא האביב, כשהטבע בשיא פריחתו, אנו זוכים ליהנות גם מעמלם של התלמידים שהתבוננו בטבע, למדו וחקרו, ותרגמו את הידע שצברו לפיתוח המצאה חדשנית הקרובה לליבם.

בסוף חודש מרץ התקיים כנס ביומימיקרי הרביעי לילדים, פרי שיתוף פעולה בין ארגון הביומימיקרי הישראלי, תכנית קרב לטבע וסביבה ורמת הנדיב, המארחים באדיבות את הכנס כל שנה.
אל הכנס הגיעו כ- 200 תלמידי כיתות ד'-ה' מרחבי הארץ, נציגי הכיתות מבתי ספר שמשתתפים בתכנית, והם הציגו בו 23 דגמים ופוסטרים המתארים את ההמצאה ואת ההשראה.
הכנס הוא שיא של תהליך לימודי, במהלכו למדו התלמידים תכנית שנתית בביומימיקרי בהנחיית מורי בתי הספר או מדריכי תכנית קרב, והתנסו בפועל בפיתוח המצאה בהשראת הטבע. במהלך היום סיירו התלמידים ברמת הנדיב וזכו להכיר מקרוב את ההמצאות הביומימטיות של החורש הים תיכוני. לאחר הסיור התכנסו באולם התצוגה לתהליך השיפוט, שכלל הערכת הפוסטר, הדגם והמצגת המילולית שהציגו התלמידים.
השנה בלטו שיתוף הפעולה בין התלמידים וחלוקת התפקידים ביניהם, וניכר כי החוויה העצימה, פיתחה את החשיבה והרחיבה את מאגר הערכים של התלמידים, שכלל התייחסות רבה גם לערכי טבע וסביבה.

צוות השופטים בחר בקבוצות הבאות:
במקום הראשון – ביה"ס ורשה מקרית אונו עם מתקן ללכידת זבובים בהשראת הגזר הקיפח. הקבוצה זכתה בסיור ביומימיקרי בספארי רמת גן, המעניק מדי שנה את הפרס הראשון לקבוצה הזוכה.
 
              מימין: גזר קיפח, מאת עמוס גל cc 2.5. משמאל: המצאת לוכד הזבובים

במקום השני – ביה"ס אילן רמון עם המצאת האיי-דובי, שואב אבק בעל מנגנון יניקה המחקה את פעולת הלשון של דב הנמלים. הקבוצה זכתה בסיור ברמת הנדיב.
במקום השלישי – ביה"ס גורדון חולון עם חליפת שחייה בעלת מבנה המחקה את רגלי האילנית, המאפשר גם שחייה וגם הצמדה. הקבוצה זכתה בסיור בשביל הביומימיקרי בגן הבוטני במכללת אורנים. גם מכללת אורנים מעניקה זו השנה השנייה פרס לקבוצות הזוכות.

לראות ילדים עם ברק וניצוץ בעיניים כשהם מדברים על הטבע – היא השראה גדולה לכל העוסקים בהוראה בכלל ובהוראת תחום הביומימיקרי בפרט.

בתי ספר המעוניינים להצטרף לתוכנית בשנה הבאה, מוזמנים לפנות למייל: Info@biomimicry.org.il