ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אורגניזם החודש: טרסיוס אינדונזי (Tarsius syrichta) – לראות מעבר לחושך

מאת: דפנה חיים לנגפורד

חושבים שאתם רואים טוב בלילה? תחשבו שוב. הטרסיוס האינדונזי, או הקיפוף האינדונזי הוא אומנם אחד המינים הקטנים ביותר של קופיפים, אך הוא בעל העיניים הגדולות ביותר ביחס לראשו בין היונקים – והכל כדי לאכול חרקים...
הטרסיוס חי ביערות הגשם של האיים האינדונזים. העיניים, המקנות לטרסיוס האינדונזי את המבט התמה והמתוק הזה, הן איבר החישה המרכזי שלו, והן מאפשרות לטרסיוס לצוד את טרפו גם בלילות חשוכים ביותר.
עיני הטרסיוס גדולות כל כך ביחס לראשו, עד שנפח כל עין גדול מנפח המוח כולו! הטרסיוס הוא חיה פעילת לילה הניזונה מציד חרקים, ועל כן זקוקה לראייה חדה מאוד, שתאפשר איתור חרקים קטנים במעט אור. אצל הטרסיוס, אם כן, התפתחה ראייה חדה בשדה ראייה רחב על ידי שימור צפיפות רבה ביותר של קנים (קולטני אור רגישים ביותר) בשטח גדול במרכז הראייה. בנוסף, שטח מרכז הראייה, ה Fovea, גדול משמעותית מהקיים ביונקים אחרים. עדשה גדולה וקרנית גדולה מאפשרות קליטת אור מוגברת ומשלימות ביחד את היכולת לקלוט מידע מהסביבה. אך כמובן שלא מספיק לקלוט הרבה מידע, יש צורך גם לעבד אותו. ואכן, נמצא כי קליפת המוח הראייתי ) visual cortex) ייחודית לטרסיוס בכך ששטח מרכז הראיה במוח של הטרסיוס הוא הגדול ביותר ביחס לקליפת המוח החדשה (neocortex) אצל כל היונקים. כדי לפצות על הגבלת תנועת העינים כתוצאה מגודלן, הטרסיוס מסוגל להזיז את הראש בכ- 180 מעלות.
                           תמונה תחת cc 3.0 מאת Plerzelwupp
 
עיני הטרסיוס הן לא האיבר היחיד ששבר את שיא הגודל ביחס לגוף. גם האנטומיה של הרגליים שלו ייחודית. רגליו ארוכות ביותר, ומאפשרות לו להתקדם בדילוגים ובקפיצות למרחק של פי 40 מאורכו, זאת באמצעות מבנה המאפשר ספיגת זעזועים. גם הידיים של הטרסיוס ארוכות במיוחד ביחס לגוף מבין היונקים, עובדה שמאפשרת לו לתפוס ולאסוף - למרות היעדר האגודל. כפיצוי על היעדר אגודל, מסתבר שהאצבע השלישית של הטרסיוס ארוכה כמעט כאורך זרועו. האם הטרסיוס היווה מקור השראה לאי.טי.?
נראה שהאבולוציה בהחלט עבדה שעות נוספות על היצור הקטנטן הזה, שמאובנים מרמזים על כך שהוא נמצא כאן בתצורתו זו כבר מעל 40 מליון שנה.