ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

משאית אוטונומית בהשראת הטבע ומחשבות על תכנון

מאת: יעל הלפמן כהן

חוקרים שוודים מפתחים תוכנה למשאיות ללא נהג בהשראת התנהגות מערכות ביולוגיות. לטענתם, גישה תכנונית זו תהפוך רכבים אלה לבטוחים יותר, ואת התכנון שלהם לפשוט יותר.
חוקרים באוניברסיטת Chalmers  שבשוודיה מפתחים תוכנה למשאית אוטונומית בהשראת תפקוד של מערכות ביולוגיות. הרכב,  משאית וולוו , FH16הוצג לראשונה  ביריד הרכב בהולנד בסוף חודש מאי. במסגרת פרויקט של האיחוד האירופי, הנקרא Grand Cooperative Driving Challenge, מתחרות כ-15 אוניברסיטאות על פיתוח רכבים אוטונומיים, הוולוו של אונ. Chalmers הוא אחד מהם.
מנהל צוות הפיתוח, אולה בנדריוס, מסביר שהדרך המסורתית לפיתוח רכבים מבוססת על שיפור מודלים קודמים. לטענתו, שיטה זו לא תעבוד בפיתוח רכבים אוטונומיים.
באופן מסורתי, המטרה היא לצפות מראש את כל הבעיות המשוערות, להפריד ביניהן ולטפל בהן באמצעות פונקציות ייעודיות שיתנו מענה לכל בעיה בנפרד.  כלומר, המערכת צריכה לטפל במספר רב של מצבים אפשריים. בתכנון יסודי אפשר לכסות מספר נרחב של מצבים, אבל בשלב כלשהו, משהו בלתי צפוי עלול להתרחש ויכול להוביל לתאונה.
צוות החוקרים בחר להתייחס לרכב האוטונומי באופן חדשני, כאורגניזם ביולוגי ולא מערכת טכנית, רכב הדומה יותר לבעל חיים.  

"מערכות ביולוגיות הן המערכות האוטונומיות הטובות ביותר. מערכת ביולוגית קולטת מידע מהסביבה בעזרת החושים ומגיבה באופן ישיר ובטוח".  כך אומר אולה בנדריוס, מנהל הצוות.  

הצוות פיתח תכנה הקולטת מידע המוזן מהסביבה למשאית בעזרת חיישנים ומצלמות, וממירה אותו לפורמט (תסדיר) הדומה לאופן שבו אנשים ובעלי חיים מפרשים את העולם דרך חושיהם. פורמט זה מאפשר למשאית להסתגל למצבים לא צפויים, שלא נלקחו בחשבון בעיצוב ובתכנון. 
במקום תכנית אחת גדולה עם פונקציות ייעודיות למצבים צפויים, הצוות עובד על יחידות התנהגות קטנות וכלליות, שיאפשרו למשאית להגיב לגירויים שונים, כמו בעל חיים, לצורך ניהול גמיש של מצבים לא צפויים ושל סכנות פתאומיות. האתגר הוא בתכנון מערכת שמסתגלת לכל מה שעשוי לקרות מבלי להצביע על מצבים ספציפיים - "זה משהו שאפילו בעלי חיים פשוטים עושים טוב יותר מפתרונות רכב קיימים", לדברי בנדריוס.

התכנה נקראת OpenDLV ((driverless vehicle, היא מפותחת כקוד פתוח ונגישה באינטרנט, על מנת שחוקרים נוספים בעולם יוכלו להצטרף למאמץ הפיתוח, ולהשתמש בתכנה בפיתוח הרכבים האוטונומיים שלהם. OpenDLV אמור לשרת את האקדמיה כפלטפורמה מחקרית בדיסציפלינות שונות, כמו הנדסת רכב, מערכות מסתגלות, מדעי המחשב, הנדסה, תפיסה, נוירולוגיה וביולוגיה.

האם זו המהפכה הבאה בעולם הרכב, השקולה להחלפת הסוסים במכוניות ממנועות בתחילת המאה ה-20?
כך חושב מנהל הצוות. ימים יגידו. בהצלחה.