מאת: עדי וייס
דג המפרשן נפוץ באוקיינוסים הממוזגים בכל העולם, הוא נע בקבוצות ותופס דגים, דיונונים ותמנונים תוך שימוש בפרצי שחייה קצרים ומהירים במיוחד. מהירותו המרבית מוערכת בכ-110 קמ''ש – שיא שמשאיר אפילו את הברדלס מאחור. שמו מגיע מסנפיר הגב המרשים שלו, הנמתח לאורך כל גופו כמעט.
קרדיט לסרטון Dalmeet Singh Chawla
המכונית ''קיבלה'' גם את צורת הבליטות הקטנות שבבסיס זנבו של הדג, המאפשרות לו להתגבר על כיסי אוויר ומים הנוצרים בעת השחייה ומאטים את התקדמותו. יישום זה שיפר את המבנה האווירודינמי של המכונית.
בשנים האחרונות צצים פיתוחים שונים בתחום התחבורה ששאבו השראה מהטבע; פיתוח של ''מכונית ביונית'' עמידה יותר להתנגשויות וחסכונית יותר בדלק ע''י מרסדס בנץ נעשה באופן דומה בהשראת דג הקופסינון; ביפן פיתחה חברת ניסאן רובוט ששימש השראה לעיצוב מערכת בלמים חכמה ומערכת להתרעה מפני התנגשויות בהשראת יצורים תת-ימיים.
השילוב בין הרצון לחדשנות טכנולוגית בכלי רכב ובין החיפוש אחר פתרונות שקיימים כבר ביצורים שונים בטבע מוליד המצאות מעניינות. כמו המפרשן – בעלי חיים ימיים שונים מביאים איתם רוח של מקוריות למפרשיהן של חברות לייצור מכוניות.
מקור הידיעה
למידע נוסף
סקרנותו של פרנק סטפנסון ( Frank Sthephenson), מנהל העיצוב של חברת McLaren Automotive, התעוררה כששמע אי שם ב-2014, בעת חופשה בקאריביים, את הסיפורים המקומיים על
מהירותו האדירה של דג
המפרשן. המפגש המקרי
הוביל אותו אל הבוס שלו עם רעיון חדשני, שמצא את דרכו אל שולחן העבודה של מהנדסי
חברת המכוניות היוקרתיות. התוצאה? ''סופר מכונית'' בעיצוב מחוכם.
McLaren Automotive מתמחה בייצור מכוניות לטווח שימושים נרחב, שפיתוחן נעשה בשילוב
צוותים שעובדים בתחומי ביולוגיה, אומנות והנדסה. חקירת מבנה גופו של הדג הובילה
אותם לגלות את ה-''טריקים'' שעזרו לדג להרוויח את התואר ''הדג המהיר ביותר
באוקיינוס''. דג המפרשן נפוץ באוקיינוסים הממוזגים בכל העולם, הוא נע בקבוצות ותופס דגים, דיונונים ותמנונים תוך שימוש בפרצי שחייה קצרים ומהירים במיוחד. מהירותו המרבית מוערכת בכ-110 קמ''ש – שיא שמשאיר אפילו את הברדלס מאחור. שמו מגיע מסנפיר הגב המרשים שלו, הנמתח לאורך כל גופו כמעט.
צוות הפיתוח של McLaren Automotive
ניגש לעבודה בניסיון להבין את מקור תנועתו היעילה של הדג. מחקרים הראו כי קשקשיו
של דג המפרשן גורמים למערבולות קטנות סביב גופו בעת השחייה, שבזכותן נוצרת סביבו
מעין מעטפת אוויר. האוויר, בהיותו צפוף פחות ממים, מאפשר לדג לנוע בקלות.
מבנה הקשקשים שולב בצינוריות המובילות אוויר אל המנוע. בכך הצליחו מהנדסי
McLaren Automotive
להגדיל את נפח האוויר לקירור המנוע. מכיוון שהמנוע ההיברידי של
מכוניות אלה דורש אוויר רב עבור בעירה וקירור, כל תוספת בכמות האוויר משפרת את
יעילות המכונית.המכונית ''קיבלה'' גם את צורת הבליטות הקטנות שבבסיס זנבו של הדג, המאפשרות לו להתגבר על כיסי אוויר ומים הנוצרים בעת השחייה ומאטים את התקדמותו. יישום זה שיפר את המבנה האווירודינמי של המכונית.
בשנים האחרונות צצים פיתוחים שונים בתחום התחבורה ששאבו השראה מהטבע; פיתוח של ''מכונית ביונית'' עמידה יותר להתנגשויות וחסכונית יותר בדלק ע''י מרסדס בנץ נעשה באופן דומה בהשראת דג הקופסינון; ביפן פיתחה חברת ניסאן רובוט ששימש השראה לעיצוב מערכת בלמים חכמה ומערכת להתרעה מפני התנגשויות בהשראת יצורים תת-ימיים.
השילוב בין הרצון לחדשנות טכנולוגית בכלי רכב ובין החיפוש אחר פתרונות שקיימים כבר ביצורים שונים בטבע מוליד המצאות מעניינות. כמו המפרשן – בעלי חיים ימיים שונים מביאים איתם רוח של מקוריות למפרשיהן של חברות לייצור מכוניות.
מקור הידיעה
למידע נוסף