ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

משטחים דוחי מים בהשראת קשקשי דג ופרח

מאת: רינת פילוסוף-ברקו
איך דוחים דגים שמן? על ידי לכידת מים בתוך הקשקשים שלהם הם  יוצרים  מעטה דוחה שמן לניקוי עצמי, מעטה זה הניע חלק מהרעיון מאחורי החוקרChen   וצוותו באוניברסיטת שיאן .Jiatong
את ההשראה לחלק השני של הרעיון לקח Chen  מפרח הדיפיליה אפרי (Diphylleia gravi), הידוע גם בשם פרח השלד.
באוויר נראים עלי הכותרת שלו  לבנים, אבל ברגע שהם באים במגע עם מים הם הופכים שקופים, עקב שינוי המבנה הרופף של תאי עלי הצמח. בימי שמש היחס בין המים לאדי המים בעלי הכותרת גורם החזרה מפוזרת של האור  ועליי הכותרת נראים  בצבע לבן, ואילו בימים גשומים נכנסים מים לעלי הכותרת, והאור עובר דרכם בקלות, לכן הם הופכים שקופים.
מקור התמונה
באמצעות laserosec לייזר שילבו במשטח זכוכית את שתי המערכות האלה - הוא הופך שקוף ודוחה שמן כאשר הוא נמצא במים. תלמידו של Chen, ג'יאלה יונג, מדגיש את הערך של "מימוש החשיבות שיש לשכבת מים לכודים בין משטחים" והם מקווים "ליישם זאת בחומר דוחה שמן, שקוף, לשימוש במכשירים אופטיים דוחי שמן. החוקר ליו מאוניברסיטת ויסקונסין, מדיסון, ארה"ב, מתרשם מהשיטה ומההשראה הביומימטית, ומתייחס אליה כאל רעיון חכם. "משטח שקוף דוחה שמן מספק לחוקרים יותר יכולות לעצב ולהמציא התקנים אופטיים לשימוש מתחת למים", הוא מוסיף. ודו דנג, המתמחה בחומרים חדשניים ביומימטיים במעבדה הלאומית לורנס ברקלי, ארה"ב, אומר כי העבודה היא "צעד חשוב לקראת מציאת דרך קלה ואמינה להפוך חומרים לדוחי שמן בסביבה מימית".