ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חזק, גמיש ולא נשחק

מאת: יעל הלפמן כהן
חברת פארקר האנפין תכננה צינור עמיד לשחיקה המבוסס על מבנה הבליטות המשושות על עור הנחש
פארקר האנפין (Parker Hannifin), היצרן המוביל של מערכות וטכנולוגיות בקרה ותנועה, לרבות ציוד הידראולי ופניאומטי, אימץ את הגישה הביומימטית לפתרון אתגר של אחד מלקוחותיו, מפעל מלט איטלקי.
המפעל נאלץ לסגור כל שבועיים את פעילותו על מנת לתקן או להחליף את צינורות הפלדה הממוקמים ביציאה מהמפעל, צינורות המובילים חומרים שוחקים במיוחד. למפעל היה צורך בצינור החזק מפלדה אבל עדיין גמיש כצינור גומי. במקום לחפש פתרון "בבית" או בתעשייה, החליטה חברת פארקר האנפין לחדש ולחפש הפעם פתרון בטבע. צוות החברה שאל  "מה בטבע גמיש אך עדיין מכוסה בשריון להגנה ?", וזיהה שלושה מבנים העונים על הדרישות בקרב זחלים, דגים, ונחשים. הדוגמא הטובה ביותר היא עור הנחש הכולל סדרה של קשקשים משתלבים המאפשרים תנועה מחד והגנה קבועה מפני שחיקה מהאדמה מאידך. 
צוות המתכננים של פארקר פיתח צינור חדשני המצופה בסדרה של האקסגרמות (צורה של כוכב בן 6 קודקודים) קרמיות המחקות את המבנה הבסיסי של קשקשי הנחש. צינור זה המכונה סרגום ( Cergom) תוכנן לעמוד בדרישות של מבנה גמיש וחזק, העמיד לשחיקה בצורה טובה יותר יחסית לפלדה. אב טיפוס של הצינור החדש הוצב במקום צינור הפלדה שהתבלה אחת לשבועיים. אב טיפוס זה המשיך לתפקד 6 שנים נוספות ללא כל סימן חיצוני לשחיקה !
סגן נשיא לענייני טכנולוגיה וחדשנות של החברה, פטר בוקה סיכם ואמר: "אתה לא רוצה להשקיע בטכנולוגיות אותן תצטרך לנטוש בעתיד....הטבע מציע פתרון פרקטי ומקיים, ערך חשוב מאוד לחברה תעשייתית".