ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עין תחת עין? רשתית תחת רשתית!

מאת: מאיה גבעון

לאחרונה התגלה היצור הראשון בעולם החי המצויד בעדשה דו-מוקדית - זחל החיפושית (Thermonectus marmoratus) . מאחורי עדשת העין, ממוקמות שתי רשתיות במרחקים שונים, כך שכל אחת יכולה להתמקד בנפרד וליצור תמונה ממוקדת במישור מיקוד שונה, כך שלמעשה, כל עין מתפקדת כשתי עיניים במקביל!
מרבית העיניים בממלכת החי פועלות באופן דומה, המבוסס על מנגנונים המוכרים היטב למדע. מסיבה זו חוקרים באוניברסיטת סינסינטי לא האמינו למראה עיניהם, כשגילו לראשונה יצור מעולם החי המצויד בעדשה דו-מוקדית: זחל החיפושית Thermonectus marmoratus- Sunburst Diving Beetle.
החיפושית שייכת לקבוצת החרקים שחווים גלגול מלא בין צורות שונות מאוד, משלב הביצה, דרך זחל, גולם ועד לתצורתם הבוגרת (Holometabolous). בשלב הזחל של החיפושית, המצויה באזור נחלים במערב התיכון ודרום המערב בארצות הברית, היא מצויידת בלא פחות מ-12 עיניים שתפקידן לסייע בהישרדות הזחל הפגיע ובלכידת מזונו. בארבע עיניים מתוך ה-12 התגלה לאחרונה מנגנון משוכלל להפליא המאפשר לזחלים אלה להצטיין בציד זחלי יתושים בתוך המים: עדשה דו-מוקדית. עם גלגול הזחל לצורת החיפושית הבוגרת, נעלמות זוגות העיניים ואיתן המנגנון הייחודי.

           התמונה באדיבות Ltsheras תחת רישיון CC Attribution Sharealike 3.0

המאמר שפורסם בחודש אוגוסט האחרון בכתב העת Current Biology, מתאר שני ניסויים ששימשו את החוקרים להוכחת המבנה המורכב של עין הזחל. מאחורי עדשת העין, ממוקמות שתי רשתיות במרחקים שונים, כך שכל אחת יכולה להתמקד בנפרד וליצור תמונה ממוקדת במישור מיקוד שונה כך שלמעשה, כל עין מתפקדת כשתי עיניים במקביל! יותר מכך, המבנה הא-סימטרי המיוחד של העין משפר את יכולת ההפרדה של התמונה המתקבלת והתוצאה היא עדשה דו-מוקדית משוכללת ומוצלחת יותר מהעדשות המיוצרות כיום בענף האופטיקה. סביר להניח, כי פיצוח מנגנון הפעולה של העדשה יוכל לבשר עידן חדש של שכלולים בתחום ההנדסה האופטית.

לקריאה נוספת