ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אורגניזם החודש: החיטה – לנוע לכיוון הנכון


בגליון הקודם תיארנו את מנגנון התנועה של זרעים המנצלים את אנרגיית הרוח לתנועה. הפעם בחרנו לספר לכם על מנגנון תנועה של זרעים המבוסס על מקור אנרגיה שונה בהחלט – שינוי לחות.

במהלך האבולוציה התפתחו מנגנונים שונים להפצת זרעי צמחים. מנגנוני הפצת הזרעים של הצמח הינם מנגנונים קריטיים להישרדות המינים בתנאי אקלים משתנים. כפי שתואר בגליון ינואר. אחד המנגנונים שהתפתחו במקביל במינים שונים וביבשות שונות הוא מנגנון ה"תעופה" של זרעים בעלי כנפונים הנושאים אותם על זרמי הרוח, מנגנון שמהווה מקור השראה לפיתוח רובוטים מעופפים.

דר' רבקה אלבאום חוקרת בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית בירושלים, חקרה מנגנון נוסף של הפצת זרעים – הפעם של זרע חיטת הבר.

לזרעים של עשבים רבים יש זיפים ארוכים כחלק מיחידת ההפצה של הצמח. לזיפים אלו תפקיד פסיבי במהלך הנפילה של הזרע מצמח האם, אך כפי שעולה ממחקרה של דר' אלבאום, אשר התפרסם בכתב העת Science, זיפים אלו אחראים בין היתר גם להנעת הזרע על האדמה ולתוכה בתהליך תלוי לחות.

הזיפים בזרע החיטה משמשים למעשה להנעת הזרע לעבר אדמה לחה. סיבי הצלולוז יוצרים כיפוף של הזיפים בהתאם לשינויים בלחות ובכך יוצרים למעשה תנועה על האדמה עד למציאת המיקום האופטימלי לנביטה.

התמונה באדיבות דר' אלבאום
באמצעות מיקרוסקופיה אלקטרונית, דר' אלבאום מצאה שכבת סיליקה על האפידרמיס המצופה בשערות זעירות. מבנה זה ככל הנראה מוריד את רמת החיכוך כל עוד הזיפים והזרעים נעים לאותו כיוון ומעלה את רמת החיכוך כאשר התנועה מנוגדת. כלומר, המבנה השעיר של הזיפים מאפשר תנועה משולבת של המנגנון.

השילוב של מנגנון תנועה תלוי לחות עם מבנה התומך בתנועה הרמונית של הזרע והזיפים הקשורים אליו, מגביר את הסיכוי למציאת המקום האופטימלי לנביטה.

אם נסתכל על מנגנון תנועה זה באנלוגיה למערכות הנדסיות, ניתן לאמר שהזיפים הם המנוע ומקור האנרגיה לפעולת המנוע הוא השינויים בלחות לאורך היממה.

האם בעתיד נראה מכלולים הנדסיים הפועלים על בסיס שינויי לחות?

למחקר