ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

טייסים אוטומטים עם ראיית ציפור

מאת: יעל הלפמן כהן

חקר המעוף המדויק והמהיר של ציפורים דרך יערות צפופים, יכול להוביל לפיתוחים חדשים בתחום הרובוטיקה ובתחום הטייסים האוטומטים. מחקר חדש בנושא זה הוצג בוועידה השנתית של האגודה לביולוגיה ניסויית בגלאזגו בתחילת יולי.
מדענים מאוניברסיטת הארוורד אימנו יונים, לעוף דרך יער מלאכותי כשמצלמה זעירה מחוברת לראשם, ומספקת תמונה "ממעוף הציפור". חוקר ראשי במחקר זה, ד"ר Huai-Ti-Lin, שהוא בעצמו מטיס מטוסים ללא טייס, מספר כי מצלמות הראש ומצלמות נוספות משני צידי היונים, מאפשרות לשחזר גם את מה שהציפור רואה – וגם את מהלך תנועתה.
השיטות בהן נעזרו יונים לנווט בסביבה הסבוכה יכולות לשמש מודל לפיתוח טכנולוגיית ניווט לטייסים אוטומטים. יונים מצטיינות בראיה פנורמית רחבה, המאופיינת בזווית ראיה של למעלה מ- 300 מעלות. מכיוון שראיתן מאפשרת להן לאמוד מכשולים משני הצדדים, הן מתאימות במיוחד לניווט באזור סבוך ועתיר מכשולים. בנוסף, יונים יכולות גם לקבע את ראייתן על אובייקט מסוים תוך החלפה מהירה בין אובייקטים באמצעות סקדות ,(Saccade ) שהן תנועות קטנות ומהירות של העיניים.

                                   מאת Lynne Kirton תחת Creative Common 2.0
במחקר זוהו תכונות  נוספות העשויות להיות חשובות לטייסים אוטומטים. כך למשל, נמצא שיונים נוטות לבחור את הנתיב הישר ביותר. נתיב זה הוא הדרך היעילה והמהירה לעבור את היער, משום שהציפור צריכה לבצע פחות פניות, ולכן צורכת במעופה פחות אנרגיה. ממצא מעניין נוסף הוא שהיונים יוצאות מהיער בדיוק באותו כיוון בו נכנסו אליו, למרות הפניות והפיתולים שנאלצו לבצע בתוכו.

לא מספיק לצייד רובוט, או מטוס ללא טייס בקואורדינאטות של היעד,  צריך לספק להם מידע גם על מכשולים בדרך. אם יצליחו לפתח את טכנולוגית הניווט המבוססת על שיטות הניווט של ציפורים, אפשר יהיה לצייד את הרובוטים ואת המטוסים ללא טייס ב"ראיית ציפור", ולאפשר להם לנוע במרחב גם בלי ידע מוקדם על המכשולים שבדרך.


למקור הידיעה