ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דובים ושנת חורף

מאת: מיכל טופז, ספארי רמת גן

בתחום הרפואה הדחופה "שעת הזהב" היא פרק זמן קריטי, שקובע את גורלם של נפגעי טראומה, שבץ מוחי או התקפי לב מרגע הפגיעה ועד לקבלת טיפול מתקדם. פענוח יכולתם של יונקים גדולים לשקוע בשנת חורף יוכל להאריך את הזמן הקריטי הדרוש לרפואת החירום לטיפול בנפגעים.

דובים מבלים בין 6-7 חודשים בשנת חורף, היברנציה. בזמן זה הדובים אינם אוכלים, אינם שותים ואינם עושים את צרכיהם. המערכות שלהם נמצאות במצב "המתן". חום גופם יורד עד ל- 15 מעלות צלסיוס והם מאבדים עד מחצית ממשקל גופם מבלי לסבול מהצטברות רעלנים שונים בדם ובגוף עד שמגיע מועד היקיצה. אז עולה חום גופם של נמי החורף באמצעות רקמת שומן מיוחדת, שומן חום, רקמה שנועדה להתפרק וליצור חום בעת שטמפרטורת הסביבה עולה. עם העלייה של חום הגוף חוזרות המערכות בגופם לתפקד באופן נורמאלי, קצב לבם עולה ונשימתם מתגברת. בסופו של דבר מתעוררים בעלי החיים כשהם רעבים מאוד ומצבם הפיזי זהה לזה שלפני ההרדמות.
מחקר של המכון הארקטי לביולוגיה של אוניברסיטת אלסקה  IAB- Institute of Arctic Biology( ) שכלל 5 דובים אמריקאים שחורים, גילה כי קצב פעימות הלב של דוב שחור, השקוע בשנת חורף, יורד מ- 40-70 פעימות בדקה ל- 8-12 פעימות בדקה והקצב המטבולי יורד ב 75%. הדבר מאט את חילוף החומרים ומאפשר לדוב להישאר בריא לזמן ממושך של חוסר פעילות מוחלט.
לדבריו של אוביאן טויאן, חוקר במכון הארקטי: "המטבוליזם של הדובים השחורים יורד ב 75%, אך חום גופם יורד ב 5-6 מעלות צלזיוס בלבד, זאת בניגוד לממצאים קודמים שדיווחו על ירידה משמעותית יותר. משדרים אשר הוצמדו לגופם של הדובים הראו כי חום הגוף לא נשאר קבוע, אלא משתנה לאורך החורף במעגלים אשר נמשכו מספר ימים". ממצא כזה לא נמצא ביונקים אחרים עד כה. על פי מחקר זה, נראה כי בשנת החורף נושמים הדובים נשימה אחת עד שתיים בדקה, וקצב ליבם מאט בין שתי הנשימות – לעיתים חולפות עד 20 שניות בין פעימה לפעימה.
הבנת מנגנון ההיברנציה ביונקים גדולים והאפשרות לחקותו יכולים לסייע רבות בתחום הרפואה הדחופה, בזכות הארכת "שעת הזהב" הקריטית עד כדי "יום זהב" ואף יותר. הארכת שעת הזהב תאפשר לשמר את אותם נפגעים במצב יציב, להגן עליהם מסיכונים ראשוניים ולאפשר חלון זמן ארוך יותר עד הגשת העזרה הרפואית. בתחום הרפואי תהיה זו התפתחות חשובה גם למצפים להשתלות. לטענת בראיין בארנס, ממכון IBA- האפשרויות לסיוע ברפואה הן אין סופיות!

למידע נוסף

                                 בספארי פעילים הדובים כל השנה ואינם ישנים שנת חורף.
                                 מימין דוב חום סורי, משמאל דוב הימלאיה. צילום: טיבור יגר.  

על פיתוח זה ועל רבים נוספים תוכלו לשמוע מצוות מדריכי הספארי
ביומימיקרי בספארי:  מיכל - 03-6305308