ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מחשיבה ליניארית (קווית) לחשיבה מעגלית


מאת: מיכל טופז, ספארי רמת גן
חשיבה ליניארית, המקדמת ניהול יעיל של משאבי פסולת ומאפשרת הקטנת כמויות הפסולת, מודגמת בתהליך ניהול הפסולת בחצרות הפילים בספארי רמת גן.

"מקרטון לקוויאר" הוא מיזם סביבתי הפועל ביורקשייר, אנגליה. מיזם זה מדגים כיצד ליישם חשיבה מעגלית סביבתית, המקדמת ניהול יעיל של משאבי חומר, תוך הפחתת כמויות הפסולת.
המיזם מופעל באזור שוקק מסעדות המוכרות קוויאר. תהליך מכירת הקוויאר מייצר  פסולת של מזון ושל אריזות אשר באופן מסורתי הגיעו למטמנה או למזבלה. יוזמי הפרויקט אוספים את פסולת הקרטונים מהמסעדות, טוחנים אותם ומוכרים אותם למרכזי רכיבה, שם הם משמשים מצע דריכה ושינה לסוסים. עם תום השימוש במרכזי הרכיבה, מועבר מצע הקרטונים  לקומפוסטר תולעים. התולעים אשר מפרקות את הקרטונים מתרבות בקצב מהיר בזכות כמות האוכל. תולעים אלה משמשות בהמשך מזון לדגי החדקן הסיבירי, מהם מפיקים קוויאר, והקוויאר חוזר למכירה במסעדות. תהליך מעגלי זה מדגים ניהול יעיל של משאבי חומר והפחתת פסולת (לאתר המיזם: http://theableproject.org.uk/)

בספארי רמת גן אנו מיישמים חשיבה מעגלית דומה בניהול צואת הפילים. בטבע מבלים פילים את מרבית זמנם באכילת עלים, ענפים ועשבים. בספארי מקבלים הפילים בכל יום בערך טון מזון המורכב מפירות, ירקות ותערובת חציר. יוסי, הפיל שזכה בתחרות הפיל הגדול ביותר בכל גני החיות בעולם, אוכל כ 800 ק"ג מזון כל יום. לעיתים, המזון אינו מתעכל והוא יוצא בשלמותו. המטפלים, המחויבים לשמור על ניקיון החצר ותאי הלינה, חייבים לרוקן את כמויות הצואה על בסיס יומי.
פילים אפריקאים. התמונה באדיבות טיבור יגר, ספארי רמת-גן
עד לפי כמה שנים, הייתה הצואה מפונה לפח או מועברת לאתר חירייה, הסמוך לספארי. אך כיום, הוחלט בספארי לעבוד בצורה מעגלית, ובמקום לפנות את הצואה לפח מעבירים אותה המטפלים לשטח האפריקני הפתוח, בו מסתובבים בעלי החיים חופשי.  בעלי החיים האפריקנים נהנים מנשנוש קל בין הארוחות (כפי שהיו עושים גם בטבע), ויחד עם זאת הם נהנים גם להתחמם על ערמות הצואה הרכות. בפירוק הטבעי של הצואה משתחרר גז מתאן חם, אשר גורם לטמפרטורה להיות גבוהה בכ- 10 מעלות צלזיוס יותר מטמפרטורת הסביבה. בלילות חורף קרים דבר זה יכול לשמור על חייהם של צבאי התומסון,  ושל הגנו, הקאנות (אנטילופות גדולות) והראמים. (גם בטבע מוצאות אנטילופות ובעלי חיים אחרים מקלט מקור הלילה העז באזור צואת פילים וקרנפים). לאחר תסיסת הצואה, היא הופכת לקומפוסט באופן  טבעי, והמטפלים משתמשים בו כדשן אורגני לדישון עצים וצמחים שונים. אם מדשנים בו עצי פרי, או ירקות שונים – אפשר להשתמש בפירות ובירקות כדי להאכיל שוב את הפילים. והנה, התהליך הליניארי המסורתי הפך בספארי לתהליך מעגלי.