ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

העין האנושית בשירות מדפסות להזרקת דיו

כל מי שהשתמש אי פעם במדפסת הזרקת דיו, יודע כמה מעצבנת ויקרה יכולה להיות חסימה בראש הדיו. מהנדסים מאוניברסיטת מיזורי פיתחו לאחרונה כיסוי, המונע סתימות בראשי הדיו, בהשראת - לא פחות מאשר - העין האנושית.
לעין האנושית ולהזרקת הדיו אתגר משותף: מצד אחד עליהם להישאר לחים כל הזמן, ומצד שני הם חשופים לסביבה יבשה. בהשראת הפתרון האנושי לאתגר זה הומצא כיסוי לזרבובית מיכל הדיו.
הפיתוח מבוסס על שימוש בשמן סיליקון, המצפה את פתח הזרבובית כשאינה בשימוש, בדומה לשכבת השמן הדקה המגנה על נוזל הדמעות ומונעת את התאדותו משטח פני העין. העפעפיים הם אשר מפזרים את שכבת השמן הדקה על שכבת הדמעות בעין האנושית.


                                                        תמונה של עין באדיבות che

לעומת העין האנושית, בזרבובית מיכל הדיו פתח הזרבובית כל כך קטן, שמנגנון מכני בדומה למנגנון העפעפיים לא יצלח ועלול להיתקע כתוצאה ממתח הפנים של הנוזל. הפתרון שנמצא הוא שימוש בשדה חשמלי להזזת טיפת השמן. בעת שימוש, מופעל שדה חשמלי ומניע את טיפת השמן מפתח הזרבובית, ובסיום השימוש מניע השדה החשמלי את טיפת השמן לפתח הזרבובית להגנה מפני התייבשות.
היום, במדפסות שאינן בשימוש תדיר, על מנת לפתוח סתימת דיו יש צורך בהתזה של כמות דיו גדולה שתתגבר על הדיו היבש. לאורך זמן, מנגנון ניקוי זה מבזבז דיו יקר. המצאה זו מייתרת את הצורך בהתזת דיו מיותר, ומייעלת את השימוש במדפסות הזרקת דיו ביתיות ומשרדיות.
לטענת החוקרים, מנגנון הזרקת חומר דומה למדפסות הזרקת דיו קיים במערכות מכניות שונות, והשימוש במנגנון טיפת השמן למניעת סתימות יחסוך כסף רב בתעשיה ובאקדמיה. דוגמה למערכת הזרקת חומר היא מדפסת רקמות ביולוגיות, אשר עשויה בעתיד לייצר איברים מלאכותיים ומבנים ביולוגיים. התאים בהם משתמשים במערכות אלה יקרים מאוד, עד כי במצבי סתימה מעדיפים להחליף את המערכת ולא לבזבז תאים. זרבובית עם מערכת למניעת סתימות תחסוך את ההחלפה היקרה.
דוגמה נוספת לשימוש פוטנציאלי במערכת טיפת השמן למניעת סתימות היא במערכות לייצור מהיר של אבי טיפוס (Rapid prototyping), בתהליכי מחקר ופיתוח. במערכות אלה יש מעבר של פלסטיק במצב נוזל דרך זרבובית, בדומה לתהליך הזרקת הדיו. הנוזל הצמיג והדביק, בו משתמשים במכשירים אלה, גורם לכך שבמקרה של סתימה יש להחליף חלק מהמערכת. מחירם של חלקים אלה יכול להגיע לאלפי דולרים.
מערכת טיפת השמן לפתיחת סתימות עשויה בעתיד לחסוך פסולת רבה וחומר יקר במערכות לשימוש ביתי, תעשייתי ומחקרי.

למקור הידיעה