ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

רובוט המשנה את צבעו כדי להשתלב או כדי לבלוט בסביבתו


מאת: אופיר מרום

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Science מתאר רובוט בהשראת דיונונים ותמנונים המשנה את צבעו בהתאם לצורך.
בעולם החי אין-ספור דוגמאות לבעלי חיים שהמראה החיצוני שלהם משמש להטמעתם או להבלטתם בסביבת מחייתם. למרות מגוון הצורות והצבעים שבהם מופיעים המינים השונים, לאסטרטגיות ההסוואה מוטיבים משותפים; שימוש בצבע ובדוגמאות בהתאם למראה הכללי של סביבת המחייה. וכן שימוש בדוגמאות שלא תואמות את צורת הגוף הכללית ובכך שוברות את צלליתו. יש חיות אשר מאמצות את הצבע ואת הצורה של עצמים דוממים - כמו קבוצת החרקים, המקלונאים. אסטרטגיות של התבלטות בסביבה משמשות לתקשורת, להזדווגות ולצייד, והן חשובות להישרדות של בעל החיים לא פחות מהיכולת להסתוות. מעניינים במיוחד הם בעלי חיים אשר משנים את צבעם בהתאם לתנאי הסביבה הדינאמיים. יכולת זאת אינה פשוטה לחיקוי במערכות מלאכותיות, ומכאן העניין ברובוט החדש, שתוכנן ע"י קבוצת חוקרים מאוניברסיטת הרוורד שבארה"ב. החוקרים טוענים כי המערכת שפיתחו מהווה צעד ראשון לחיקוי תכונותיהם של בעלי חיים משני צבע כמו דיונונים ותמנונים, אשר היוו מקור השראה לפרויקט זה.

הטכניקה לשינוי הצבע מבוססת על הזרמת נוזלים דינמית על פני גוף הרובוט. בתוך שכבה של חומר שקוף וגמיש יצרו מערך של מיקרו-תעלות. השכבה הולבשה על רובוט "רך", בעל יכולת תנועה, שפותח במחקר קודם. בפועל, משנה הרובוט את צבעו על ידי הזרקת דיו בצבעים שונים בתוך המיקרו-תעלות, לקבלת הדוגמאות הרצויות. שכבת המיקרו-תעלות קלה ופשוטה לייצור, יחסית, ואפשר לייצרה בגדלים שונים ובדוגמאות שונות. השימוש בטכניקה של הזרמת נוזלים מאפשר דינמיות רבה. פני השטח של הרובוט משנים את צבעם במהירות. אפשר להשתמש במגוון רחב של צבעים ואפשר להזרים צבעים שונים במקביל. החוקרים אף הדגימו כיצד, בעזרת נוזל פלואורסנטי, אפשר להפוך את הרובוט לזוהר בחושך, וכן להפוך אותו לנראה בתחום האינפרא אדום (IR) על ידי הזרמת נוזלים בטמפרטורות שונות מטמפרטורת הסביבה. בשלב זה, הנוזלים מוזרמים אל פני השטח של הרובוט ממאגר חיצוני, אך בעתיד מתכננים החוקרים שמאגר הנוזלים יורכב על גוף הרובוט.
סרטון המתאר את הרובוט: http://www.youtube.com/watch?v=ZYkOzPBeRlA

מערכת הזרמת הנוזלים תאפשר בעתיד לשפר את התאמת הרובוטים למגוון גדול של יישומים, כמו עבור חילוץ והצלה, ככלי במחקר ביולוגי לאפליקציות רפואיות וכדומה.
מקור הידיעה