ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

איסוף נקטר מהיר במיוחד

מאת: יעל הלפמן כהן

מנגנון יעיל לאיסוף נקטר, המבוסס על ניצול זרימת הדם בלשונם של עטלפים, מדווח לראשונה.
מה המשותף לעטלפים אוכלי נקטר ולאנשי ניקיון חרוצים? שניהם רוצים לאסוף נוזלים במהירות וביעילות ויש גם לזה וגם לאלה ציוד ספציפי למשימה.
מחקר שהובל על ידי הדוקטורנטית קלי הרפר, מהמחלקה לאקולוגיה ולביולוגיה אבולוציונית באוניברסיטת בראון שבארה"ב, ואשר פורסם לאחרונה ב- Proceedings of the National Academy of Sciences,  מתאר לראשונה מנגנון שלא תואר קודם, הנמצא בלשון של עטלף מסוג   Glossophaga soricina ומשמש לאיסוף מהיר במיוחד של נוזלים.

מעוף העטלפים גוזל אנרגיה רבה ולכן לאיסוף מהיר של נקטר יש יתרון המקצר את זמן המעוף וחוסך אנרגיה.

תמונה מאת  Ryan Somma  תחת רישיון CC 2.0  
 
מנגנון איסוף הנקטר מבוסס על ניצול זרם הדם להזדקרות של גבשושיות קטנות דמויות שערות בלשון של העטלף. הלשון של העטלף היא שריר הידרוסטאטי בעל נפח קבוע, בדומה לחדק של הפיל ולזרועות התמנון. במתיחה הלשון נהיית דקה יותר אך גם ארוכה יותר, וכך היא נמתחת רחוק יותר לכוון הנקטר. אותה התכווצות של השריר סוחטת דם, באופן זמני, לעבר הגבשושיות דמויות השיער. כאשר הדם מועבר לקצה הלשון, הגבשושיות נעות קדימה בציר האנכי של הלשון. במצבן  הזקור, הן מוסיפות לא רק שטח פנים אלא גם רוחב, ומאפשרות ללשון לתפקד ככלי אפקטיבי לאיסוף נקטר. המדענים אמנם ידעו על קיומן של הגבשושיות בלשון אך תמיד חשבו שהן פאסיביות ואינן משתנות עם הזמן.
ל"מגב" ההידרו-דינאמי של העטלף תכונות של מהירות ואמינות, שמהנדסים יכולים רק להתקנא בהן. המתיחה הכללית וההזדקרות של קצה הלשון מתרחשת תוך שמינית השנייה!
במחקרים אנטומיים נצפו הקשרים ביו עורקי הדם והגבשושיות. בניסוי הצליחה הרפר לגרום לגבשושיות להזדקר. בצילומי וידאו היא הבחינה  שכאשר הגבשושיות התמלאו בדם הן נמתחו והזדקרו, וצבען השתנה מוורוד בהיר לאדום בהיר, עדות נוספת לתפקיד הדם בתהליך ההזדקרות.
משערים שיש גם לעטלפים אוכלי נקטר אחרים וגם לבעלי חיים אחרים מנגנון דומה. למינים אחרים, כמו יונק הדבש ודבורים יש מנגנון יניקה שונה. כל אחד ממנגנונים אלה יכול להוות כר פורה לרעיונות ליישומים טכנולוגיים. כמו, למשל, רובוט מיניאטורי לניתוחים, המצטיין בגמישות, יכולת לשנות אורך ופני שטח דינאמיים, או סתם מגב חדשני בעל יכולת מהירה יותר של איסוף נוזלים...
בסרטון המצורף בקישור ניתן לראות צילום של תהליך איסוף הנקטר והסבר על המנגנון מאת החוקרת.