ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מבט לתעשייה- חדשנות ביומימטית בחברת Festo

מאת: יעל הלפמן כהן

חברתFesto   ידועה במספר פיתוחים ביומימטיים,  ביניהם זרוע ביונית בהשראת החדק של הפיל וציפור ביונית המחקה את תנועת השחף. על פיתוחים אלה כתבנו בעבר. החודש בחרנו לראיין את ד"ר נינה גייסרט, שהיא ביולוגית החברה בקבוצת הפיתוח הביונית של חברת פסטו (Bionic leaning (network, במטרה להבין מהו מודל העבודה המנחה את הקבוצה.

-          מהו הרכב הקבוצה וכמה חברים היא מונה?

         בקבוצה חברים חמישה אנשי צוות ושלושה סטודנטים. הרכב הקבוצה מבטא את אופיו המולטי-דיסציפלינרי של תחום הביומימיקרי. הקבוצה כוללת מעצב, מהנדס, איש IT, ביולוגית ואיש אדמינסטרציה. הקבוצה מחפשת תמיד שותפים נוספים מן האקדמיה, ממרכזי מחקר או מחברות חדשניות לקידום הפרויקטים שלה.

-          מהן מטרות הקבוצה?

         הקבוצה עובדת על חמישה פרויקטים בו-זמנית. הפרויקטים אינם מיועדים למכירה, ולהם שלוש מטרות עיקריות:

1.      בחינת היתכנות של טכנולוגיות חדשות - הפרויקטים מאפשרים בדיקה של טכנולוגיות חדשות המעניינות את החברה. כך, למשל, בפרויקט ה-  bionicOpter, בניית הליקופטר ביוני המחקה את מבנה השפירית, נבחנה טכנולוגיה של electrical mussels. הידע הנצבר בפרוייקטים מועבר בהמשך למחלקת R&D   של החברה.

2.      בניית תדמית חדשנית - הפרויקטים מוצגים אחת לשנה ביריד האנובר לחדשנות טכנולוגית, ונסקרים במגזינים שונים. הפרויקטים יוצרים עניין בקרב לקוחות ועובדים פוטנציאליים. הפרויקטים ממצבים את החברה כחברה חדשנית, המסוגלת לספק פתרונות חדשניים ללקוחותיה.

3.      אחריות חברתית - הפרויקטים נועדו להלהיב צעירים ולמשוך אותם ללמוד טכנולוגיה ומדעים.



                       BionicOpter -   באדיבות חברת Festo בעלת זכויות היוצרים

-          כיצד מתקבלת הקבוצה בתוך החברה?

         הקבוצה הייתה מבודדת בתחילה, ופחות הוערכה בחברה. עם הזמן למדה הקבוצה לעבוד בשיתוף פעולה עם מחלקות שונות בחברה. כך למשל עובדת החברה עם מחלקת הפיתוח (מעבירה לה ידע ונעזרת בה), עם מחלקת IT לביצוע סימולציות ועם מחלקת 3D להדפסת אבי-טיפוס של הפרויקטים הנמצאים בשלבי הפיתוח.

-          מהן התגובות שאתם מקבלים מהתעשיה?

         תגובות נלהבות. החברה אכן נתפסת כחדשנית. גם העובדים גאים לעבוד בחברה כזו.

-          איך נבחרים הפרויקטים?

          הצעות לפרויקטים מגיעות מכמה מקורות. ממנהלים בחברה, מעמיתים, מחברי הצוות עצמם, מהסטודנטים, ומאנשי אקדמיה. במקביל נבדקת ההתאמה של הפרויקט המוצע לטכנולוגיות שרוצים לבדוק, למסרים שרוצים להעביר, לעיתוי הכללי ולתמהיל המוצרים הקיים.

-          כמה זמן עובדים על כל פרויקט?

           על כל פרויקט עובדים כשנתיים. בסיומן מועבר הידע הטכנולוגי שנצבר למחלקת הפיתוח.

-          כיצד מתנהלת העבודה בצוות רב תחומי?

        אנחנו חולקים משרד אחד ויש ביננו תקשורת רציפה. בכל התהליך כל גורם מזין ומגיב לאחרים. כך למשל בפרויקט ה bionicopter התחלתי במחקר ביולוגי על תנועת השפירית. במקביל עשה המהנדס מחקר קינטי, ואשת ה- IT ערכה סימולציות. העיצוב הראשוני של הכנפיים כלל כנפיים הנמצאות זו מעל זו. בהמשך תוקן העיצוב וחיקה את מבנה הכנפיים הרוחבי של השפירית. בשלב זה נתקלנו בבעיה של ויברציות וחזרנו לבצע מחקר על התנועה כדי להבין כיצד נמנעות ויברציות בתנועת השפירית, וגילינו שהשפירית מניעה את כנפיה בתנועה גלית. כך, תוך שיתוף פעולה בין חברי הצוות, הגענו לתכנון הסופי של הפרויקט.
אנו מאחלים לחברת Festo  הצלחה ומקווים שמודל הצוות הביוני הייחודי, המשלב אנשים מדיסציפלינות שונות, יהווה מקור השראה לקבוצות עבודה נוספות בעולם.