ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

כנס ביומימיקרי השלישי לילדים

מאת: יעל הלפמן כהן

החודש התקיים הכנס הביומימיקרי השלישי לילדים. הכנס הוא פרי שיתוף פעולה בין ארגון הביומימיקרי הישראלי, תכנית קרֵב ותחום החינוך ברמת הנדיב. 

כ- 750 תלמידי כיתות ד-ו למדו השנה את תכנית הביומימיקרי לבתי ספר יסודיים. מתוכם הגיעו כ-120 נציגים לכנס ברמת הנדיב להציג את פרי עמלם, ההמצאות שפיתחו בהשראת הטבע. התלמידים הציגו את האורגניזם הנחקר ואת היישום באמצעי המחשה שונים כגון פוסטר, תמונות, איורים ודגמים.

הכנס הוא שלב מתקדם של תהליך חינוכי, שהחל בחשיפת התלמידים לתחום הביומימקרי באמצעות תכנית חינוך, המקנה מושגי יסוד וחשיבה ביומימטית. כל קבוצה התבקשה לפתור בעיה תכנונית הנוגעת לעולמם של התלמידים, באמצעות השראה או העתקה של מנגנון ביולוגי נבחר.
ביום הכנס זכו התלמידים לסייר ברמת הנדיב בראייה ביומימטית. בהמשך העריך צוות שופטים את ההמצאות על פי הדגמים ועל פי ראיון שנערך במקום עם הממציאים הצעירים.

במקום הראשון זכה בית הספר בן גוריון ממזכרת בתיה, עם המצאת הביקופטר. התלמידים חקרו את מנגנון הנחיתה של הדבורה, המסוגלת לנחות גם על משטחים תלולים, ויישמו את העקרונות שנלמדו במנגנון נחיתה של הליקופטר המיועד לחלץ נפגעים באזורים ללא נגישות.  התלמידים זכו בפרס: סיור ביומימיקרי בספארי רמת גן, באדיבות הספארי. הפרס הוענק לתלמידים הנרגשים על ידי מר יהודה בר, מנכ"ל הספארי, שכיבד אותנו בנוכחותו. 

במקום השני זכו השנה ארבעה בתי ספר:
·         בית הספר שחקים ממעלה אדומים, עם המצאת הדשא המשקה. התלמידים חקרו את לטאת השטן אשר חיה במדבריות באוסטרליה וסופחת מים אל גופה כמו ספוג.

 

·         בית הספר רעים  מאשדוד, עם המצאת ה"פס שחור".  התלמידים חקרו את בליעת אנרגית השמש של הפס השחור המופיע על פניהם של אורגניזמים שונים כמו הברדלס והחנקן הנובי, ויישמו את הידע הנלמד בסדרת מוצרים להפחתת סנוור כגון מגבת חוף.

·         בית הספר שז"ר מאשדוד, עם המצאת  ה"אינקובטור הנייד". התלמידים חקרו את הקנגורו ואת אופן גידול הצאצא בכיס האם, ויישמו את העקרונות בהמצאת אינקובטור נייד.

·         בית הספר אילן רמון מבאר יעקב, עם "סטארשרק". התלמידים חקרו את השיניים העוריות של הכריש, אשר מפחיתות מערבולות מים, והציעו ציפוי חדשני לאניות, ציפוי המאפשר חיסכון אנרגטי בזכות הפחתת חיכוך והתנגדות המים.

התלמידים זכו בפרס: סיור חוויתי בשביל הביומימיקרי בגן הבוטני במכללת אורנים. הפרס הוענק ע"י ד"ר מיכל גרוס, מנהלת הגן הבוטני באורנים, וממקימות השביל.
במקום השלישי זכה בית הספר אילן רמון מבאר יעקב עם ההמצאה "התפלה יסעורית". התלמידים חקרו את היסעור השחפי אשר מתפיל את מי הים באמצעות מנגנון של אוסמוזה הפוכה המצוי במקורו, והציעו מתקן התפלה ביתי. התלמידים זכו בפרס: סיור חוויתי בשמורת הטבע של רמת הנדיב. רמת הנדיב נותנת זו השנה השלישית את חסותה לכנס הילדים, ומארחת באדיבות את באי הכנס. גם השנה התרגשנו לראות את התלמידים הצעירים, שלמדו להתבונן בטבע כמקור לידע ולתובנות, ולהציג פתרונות חדשניים לאתגרי החיים. בעקבות הצלחת הכנס, תורחב התוכנית בשנה הבאה.

לפרטים והרשמה לתוכנית בשנה הבאה: info@biomimicry.org.il