ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

החוויה הביומימטית הראשונה שלי

קורס מבוא לביומימיקרי (מרץ 2015) , מזווית אישית.
מאת: אלכס הבר, גנן בר- קיימא


"כשהתלמיד מוכן- המורה מגיע" (בודהה)

למען גילוי נאות אודה שפגשתי את המילה המוזרה "ביומימיקרי" כעשרה ימים בלבד טרם פתיחת הקורס. עד אז העברתי את ימי בעבודתי כגנן בר קיימא עם כבוד גדול לטבע, וכמאמן אופניים. קשה היה לי להאמין שניתן לעשות את עבודתי כגנן טוב יותר. לאחר שהבנתי שלמרות שאינני מהנדס מדופלם, גם אני אוכל לתרום לשיח המולטי-דיסציפלינארי, החלטתי להירשם.
הסילבוס שקיבלתי במייל הבטיח חמישה ימי לימודים מסקרנים ומגוונים, נוגעים ברוב הנושאים החשובים. למידה וחיקוי הטבע, reconnect,  למידה פונקציונאלית, חדשנות עם שיווי משקל מקיים, TRIZ , השפה של הטבע, ביומימיקרי וקיימות, עקרונות הטבע לפיתוח בר קיימא, אתוס ותכנון מעריסה לעריסה. כל המושגים שנשמעו טוב בסילבוס הבטיחו שמשעמם - בטוח לא יהיה. וממש כך היה...
כל המילים הגדולות תורגמו למילים פשוטות ולמושגים מובנים בהרצאות קצרות אך מדויקות, באמצעי המחשה פשוטים ומובנים, בכרטיסיות עבודה צבעוניות ונעימות. כמו שהטבע יכול, כמו שהטבע יודע, כבר 3.8 ביליון שנים.
"מרתק", "מעורר השראה", "מקסים", "מדהים", כך סוכמה כל הרצאה בשיחות המסדרון. התבטאויות דומות לאלה נאמרו גם בהקשר של ארוחות הבוקר והצהריים הטעימות והמזינות שסופקו לנו בשפע.
אט אט נפלו האסימונים, למדנו את השפה. הזמן אכן קצר והמלאכה ממש מרובה. ומה שלא הספקנו והרחבנו בכיתה, קיבלנו במייל להמשך הלמידה. והשבועות חלפו מהר....וכל כך לא רצינו שזה ייגמר. אבל כל סוף הוא גם התחלה של משהו חדש ואנו עומדים בפני העתיד הקרוב  וכל תלמיד חושב: איך איישם את שלמדתי, מה אקח איתי אלי, אל עולם העבודה והמושגים שלי.
אין ספק שהראש נפתח, התודעה התרחבה, למדנו לקשור קשרים ולדבר בשפה דומה עם אנשים מתחומים שאך לפני חודש וקצת נראו רחוקים מאתנו שנות אור. הבנו שזה העתיד ואם רוצים להשתתף בהצלת הכדור, אם רוצים לעשות דברים נכונים יותר, טוב יותר ומדויק יותר, יש להתבונן בטבע סביבנו, בצניעות, בעיניים בוחנות, לחפש איך הוא עושה את זה? אילו תשובות הוא מצא?  ואז לשבת סביב שולחן עגול (אולי ספיראלי), ולחשוב, ולדבר, ולשתף, ולצאת מהקופסא, כדי לתרגם ולהעתיק את התובנות של הטבע למרוץ העכברים של חיינו המודרניים.


                 
אוהל מדברי המבוסס על מנגנון  בקרת הטמפרטורה של הקקטוס החביתי
 .(Barrel Cactus) 
ניתן לשנות את הזוויות בין הצלעות בהתאם לצורך בוויסות טמפ'. במצב של אוהל מקופל הצלעות סגורות.
פרויקט ביומימטי מאת משתתפי הקורס: חגית ברקאי, איימי לוינסון, צביקה גרינזייט, יובל שרמן, אלכס ביליצקי.

לפרטים והרשמה למחזור הבא:Info@biomimicry.org.il