ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דקה לפני תחילת השנה - תכנית ביומימיקרי לתלמידי בתי ספר יסודיים


מאת: יריב גרשטיין

כמדי שנה, גם השנה, ישתתפו מאות תלמידי כיתות ד-ו מבתי ספר נבחרים בתהליך לימודי בנושא  ביומימיקרי, ששיאו בכנס שנתי בו מציגים התלמידים פיתוחים ביומימטים מקוריים. השנה הוחלט להרחיב את התוכנית ולאפשר גם לבתי ספר שאינם לוקחים חלק בתוכנית קרב להצטרף לתכנית. לפרטים נוספים: info@biomimicry.org.il

תכנית הביומימיקרי, בשיתוף תכנית קרן קרב לטבע וסביבה, מזמינה את בתי הספר, את המורים ואת התלמידים לקחת חלק בתהליך לימודי יצירתי ומעורר השראה, שמחזק את יכולת ההתבוננות והלמידה מהטבע, מעודד עבודה בצוות ומוביל לתוצרי לימוד איכותיים.

תכנית הלימודים מתקיימת בבית הספר, בהנחיית מדריכי תכנית קרן קרב או מורי בית הספר שעברו הכשרה ייעודית לשם כך על ידי ארגון הביומימיקרי הישראלי. התוכנית כוללת למידת מתודות פיתוח ביומימטיות, ומקנה כלים להסתכלות על הטבע כמקור לידע, ולהגיע לתובנות, להבנת מנגנונים ולבניית מודלים. במהלך התוכנית נחשפים הילדים לשיטות חקר, לחשיבה יצירתית והמצאתית ולהתנסות בתהליך פיתוח ביומימטי על כל מרכיביו, עד לבניית אב טיפוס. כחלק מתוכנית הלימודים עובדים הילדים בקבוצות, חוקרים אורגניזמים שונים ומחפשים פתרון לסוגיה טכנולוגית/ הנדסית במנגנונים מהטבע.  בנוסף, מתמודדים התלמידים עם פיתוח המצאה בהשראת הטבע, אותה יציגו במהלך הכנס השנתי. הכנס השנתי של ארגון הביומימיקרי הישראלי מתקיים בשיתוף תכנית קרן קרב לטבע וסביבה ופארק רמת הנדיב, שמארח את הכנס באדיבות בכל שנה. תכנית הכנס כוללת הרצאות, סיורים, הצגת תוצרי הלמידה של התלמידים מרחבי הארץ ופרסים לפרויקטים/ ההמצאות הטובים ביותר.
זוכי הפרס בשנת הלימודים תשע"ה הם תלמידי ביה"ס ורשה מקרית אונו, שיצרו מתקן ללכידת זבובים בהשראת התפרחת של הגזר הקיפח.
                             


 "בכל דבר בטבע יש משהו מן המופלא" כתב אריסטו,
ולנו לא נותר אלא להסכים, ולהזמין אתכם להתבונן יחד אתנו בכל הדברים המופלאים שיש לטבע להציע.
בתי ספר המעוניינים לקבל פרטים נוספים על התכנית ולהצטרף בשנת הלימודים הקרובה, מוזמנים לפנות למייל: Info@biomimicry.org.il