ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

" תארו לכם עולם....."

מאת: יריב גרשטיין

שיטת המזוקוזם (mesocosem) היא שיטה ליצור מערכת מים (מלוחים, מתוקים ועוד) אקולוגית  קטנה, שמדמה מערכות אקולוגית גדולות שקימות בטבע. שיטה זו מספקת התבוננות קרובה על מערכות אקולוגית מורכבות, ומאפשרת ללמוד על מנגנונים ביולוגיים שונים ואיך הטבע פותר בעיות.

בשיטת המזוקוזם ( MESO=בינוני, COSOM=עולם ) אפשר לדמות מערכות מים אקולוגית גדולות כמו אגמים, ימים ואוקיינוסים. ע"י יצירת המערכת האקולוגית ניתן ללמוד על תהליכים כימיים, פיזיקליים וביולוגיים המתרחשים בטבע, וכיצד המערכת פותרת בעיות בדרכים אקולוגיות. מערכת מזוקוזם מאפשרת לבודד תהליכים והשפעות, ובעזרתה ניתן להבין איך הטבע מתמודד עם בעיות שונות.
בתמונה המצורפת מוצגת מערכת אקולוגית, וחלק מהגורמים המשפיעים עליה, כמו: טמפרטורה, זיהום, בעלי חיים ועוד.


                                 תמונה מאת Thompsma, תחת רישיון cc 1.0

בעזרת מערכת המזוקוזם למדו על מספר תהליכים חשובים בטבע כמו : איך הטבע מתמודד עם רמות גבוהות של אמוניה (ע"י חיידקים שמפרקים את האמוניה), למדו מה קורה עם רמות גבוהות של פחמן דו חמצני ( הפחמן הדו חמצני מסייע לגידול אצות וצמחים בכלל בצורה אינטנסיבית)  , הומצאו מודלים אקולוגים שניסו לחקות אוכלוסיות הנמצאות במערכת (השפעות של טורף נטרף, תחרות בין מינים ועוד תיאוריות שונות), ולמדו על גידולים לצורך מסחרי (דגים, אצות ועוד).
יש תחומים רבים נוספים שהתבוננות במערכות מזוקוזם הועילה להבנתם, כמו: מערכות רבות משתנים (מערכות כאוטיות) (hastings & powell 1991 ) ותחום האקאופוניקה ( גידול משולב של צמחים ודגים, מערכת מים סגורה שבה הדגים מזינים את הצמחים וצמחים מנקים את המים) ועוד תחומים רבים.
רב הנסתר על הגלוי במערכות אקולוגיות ועל כן תחום המזוקוזם יכול לתרום רבות הן להבנת תהליכים בטבע והן להבנת גורמים המשפיעים על מערכות אקולוגיות, ידע היכול לעזור לנו ללמוד איך התמודד הטבע עם בעיות שאנחנו נתקלים בהם בחיי יום יום. תחום הביומימיקרי חשוב עד מאוד ליכולת לנצל את הידע הקיים בטבע, ולתרגמו להמצאת פתרונות לבעיות שהאדם מתמודד איתם.