ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

אנטיביוטיקה בהשראת מנגנוני ההגנה של החרקים

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

במהלך 250 מיליון שנות אבולוציה, פיתחו המקקים מנגנון הגנה פשוט נגד חיידקים. המנגנון המיוחד עוקף הסתגלות, ולכן לא מאפשר פיתוח עמידות של החיידקים כנגדו. חברת Omnix Medical, שהוקמה על ידי ד"ר מושיק כהן קוטנר וד"ר ניב בחנוף בחממת VLX Ventures  בירושלים, מפתחת אנטיביוטיקה חדשה המבוססת על מנגנון הגנה זה.

לחיידקים יכולת הסתגלות מהירה לחומרים אנטיביוטיים ואנטיספטיים שונים, ולאורך השנים יכולת ההסתגלות המהירה הזו מאפשרת להם לפתח עמידות לאנטיביוטיקה הקיימת, על מגוון סוגיה. עמידות החיידקים לאנטיביוטיקה מהווה איום משמעותי על בריאות הציבור, ורשויות הבריאות בעולם שמו להן למטרה לעודד פיתוח סוגים חדשים של אנטיביוטיקה, שיאפשרו לאנושות להתמודד עם שורה של חיידקים עמידים, מסכני חיים.
איך מתמודדים המקקים, הדבורים, העכבישים ושאר חברי המשפחה עם אחד האתגרים הרפואיים הגדולים של המאה העשרים ואחת?
מערכת החיסון היא מערכת סבוכה מאוד, שהותאמה במהלך האבולוציה במגוון דרכים לאיומים שונים, ונוצר פזל מורכב של אלמנטים המשתתפים בהגנה החיסונית אצל בעלי חיים. משפחת החרקים היא הגדולה, העשירה והמגוונת ביותר במשפחות בעלי החיים, וגם הם נדרשים להתגבר באופן אפקטיבי על מחוללי מחלות.  מערכת החיסון המולדת במשפחת החרקים מצליחה להשמיד חיידקים ופולשים שונים באמצעות אינטראקציות תאיות והורמונליות. התגובה ההורמונלית מתווכת בעיקרה על ידי סינתזה מהירה ושחרור של פפטידים (חלבונים קצרים) אנטי-מיקרוביאלים (AMPs) למוקד הדלקת. ה AMPs הם חלק מארסנל התחמושת של החרקים נגד פולשים. עד היום זוהו   AMPsרבים, אך הראשון שזוהה הוא של העש הדרום אמריקאי הגדול Hyalophora cecropia .
ל AMPs מנגנוני פעולה מגוונים, והם מצליחים להשמיד את הפתוגן הפולש - לדוגמה באמצעות שינוי המפל האלקטרוכימי של קרום התא - ובכך לפגוע בהומהוסטזיס של החיידק. ישנם AMPs הגורמים לעיכוב ביצירת חלבונים בתא המטרה, כולל למשל הגברת חדירות קרום על ידי יצירת תעלות בקרום תא החיידק עד להשמדתו ועוד. ל AMPs משקל מולקולרי נמוך יחסית והם... בלתי  יציבים.
חברת אומניקס מדיקל, שהוקמה בשנת 2015, מחקה שורה של פפטידים אנטי-מיקרוביאלים להתמודדות עם חיידקי גרם שליליים, תוך פיתוח טכנולוגי הפותר את בעיית היציבות של פפטידים אלו. החברה הוכיחה בניסויי מעבדה (In-vitro) ובניסויי חיה ראשוניים את יעילות הפפטידים שפיתחה ואת בטיחותם. למידע נוסף על החברה, אפשר לפנות לחממת VLX Ventures ב info@vlx.co.il
ואתם, האם ראיתם אי פעם מקק צרוד? או דבורה מתעטשת? כנראה שלא.