ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

זה גרב? זה נעל? זה ביומימיקרי !

מאת: יעל הלפמן כהן

רוב היונקים נעים על ארבע רגליים, החלק היחיד בגופם הבא במגע עם הקרקע. כפות הרגליים כוללות כריות רגליים, כרית מרכזית, וכריות נוספות בכל אצבע. הכריות אלסטיות ומספקות ריכוך נאות, אך כאשר בעל החיים גדל ומסת הגוף שלו גדלה, יש צורך בפיזור האנרגיה לאורך כף הרגל בזמן צעידה.

במחקר שנערך במחלקה לביולוגיה של אוניברסיטת Duke, ע"י לואיס רות ((Louise Roth, נמצא שככל שבעל החיים גדול יותר, כך כריות הרגל שלו נוקשות יותר. הכריות אכן משתנות עם גדילת בעל החיים. הן הופכות נוקשות, חזקות ויציבות יותר עם הגידול במסת הגוף, אז מקבלות הכריות מראה "יבלתי" המקשה את כריות הרגליים מחד, אך מותיר אותן נוחות לצעידה מאידך.

רעיון זה, של הקשיית הכריות עם הגידול במסה, ניתן ליישם בתכנון נעליים, פרוטזות, צמיגים ועוד, באמצעות חומר דינאמי וחכם המשתנה באופן התואם את המשקל והעומס.

יישום אחד כבר קיים, נעל של חברת Vibram, המכונה נעל חמש האצבעות, וכוללת מבנים דמוי "יבלות". נעל זו היא נעל ריצה המותאמת כמו כפפה ל...רגל, מפרידה את האצבעות ושומרת על צורת הרגל הטבעית. זו נעל דקה וגמישה המסוגלת להתעקם ולהתיישר, בדיוק כמו הרגל.
הרעיון הוא לאפשר למשתמש ללכת ולרוץ כאילו היה יחף, לרוץ "עם" ולהרגיש "בלי", וזאת מבלי לחשוש לפגיעה ברגל. בתחתית הנעל יש פלסטיק נוקשה וגמיש המגן על הרגל. ע"י הפרדת האצבעות הרץ יכול לנחות נחיתה קדמית לכיוון מרכז הרגל, ולא נחיתה של "מעקב לאצבעות". נחיתה זאת מפזרת את כוח הפגיעה לעצמות האצבעות הגליליות, שבאופן טבעי יש להן מנגנון שיכוך, במקום לנתב את כוח הפגיעה ישירות לברכיים, כפי שמתרחש בד"כ בנעלי ריצה רגילות.

בניגוד לנעל רגילה המכסה את המבנה הטבעי של כף הרגל, ומציעה פתרון אחיד לכפות רגליים שונות (רחבות מול צרות, שטוחות מול קשתיות), נעל ביומימטית זו משתמשת במבנה הטבעי של כף הרגל ומעצימה את הרגישות הטבעית שלה. הרגל שלנו מכילה 52 עצמות, 66 מפרקים, 40 שרירים ואלפי קולטני חישה, המעבירים מידע חיוני למוח אודות המרחב ואודות פני השטח. נעל חמשת האצבעות מאפשרת גירוי אקטיבי של קולטנים אלו, תומכת בשיווי המשקל, מגבירה סירקולציה של הדם, ותומכת, באופן כללי, בבריאות הרגל.
נעל זו מחזירה אותנו לא רק לטבע אלא גם לסביבת מחיה טבעית – ילידים ושבטים החיים בטבע רצים, כמובן, יחפים.