ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

יגעת ומצאת – תחקה

מאת: דפנה חיים לנגפורד

 אחת התרומות של תחום הביומימיקרי לקיימות היא לימוד הפנמת חשיבות מגוון המינים לא רק בהיבטים האקולוגים, אלא גם בהיבטים הטכנולוגים, שכן, אורגניזמים רבים מהווים מקור להשראה וחיקוי לטכנולוגיות בכל תחומי החיים. המשפט "מין שנכחד הוא מורה שאבד" עליו אנו חוזרים בפני סטודנטים ותלמידים מקבל משנה תוקף בהתייחסות לכל אותן טכנולוגיות טבעיות המהוות מקור השראה למספר יישומים. לא אחת, אנו נתקלים בתופעה טבעית אחת המהווה מקור לחיקוי במגוון ישומים שונים, כדוגמת הצבע הפיזיקלי של פרפר המורפו שנתן השראה לפיתוח מסך, בד ומערכת זיהוי. מבנה עור הכריש שנתן השראה לפיתוח בגד הים של ספידו מצד אחד ומשטחים דוחי מיקרובים לחדרי ניתוח מצד שני.

אנו מאמינים שתחום הביומימקרי וטכנולוגיות ביומימטיות מהוות מקור לאופטימיות בדיון של העשור האחרון בנושאי סביבה, שכן התחום מסייע במציאת פתרונות יעילים שעמדו במבחן הזמן גם לבעיות הבוערות ביותר כמו שימוש באנרגיה נקיה, טיפול בפסולת, תחבורה ועוד, ובכך התחום מקדם המשך פיתוח טכנולוגי תוך חיקוי טכנולוגיות קצה יעילות וחכמות בהשראת הטבע.

בהיבט הזה של מקור ההשראה לפיתוחים ביומימטים, שנת 2016 הייתה שנה נפלאה עם 15,000 מינים חדשים שנמצאו, או בראיה שלנו, 15,000 מינים שיכולים להוות מקורות להשראה וחיקוי.

בין המינים החדשים שהתגלו אפשר למצוא למשל עוד שלושה יונקים  - למורים ננסיים            (Mouse Lemur) ממדגסקר, נחש בואה כסוף וענק שנמצא בדרך לא שגרתית כשבדק את ראשו של חוקר שנמנם על החוף  בבהאמה (Bahama’s Silver Boa) ציפור שיר חדשה ואפילו לוויתן!

בין כל העכבישים והפרפרים שנמצאו, נמצא גם עכביש "הארי פוטר" על שום הראש דמוי המצנפת שלו וגם מרבה רגליים (Illacme tobini) שמתנייד עם 414 רגליים, לא פחות מ 200 בלוטות ארס ו...במקום פין אחד לצרכי רביה, הוא מתהדר בארבעה.

וממש לקראת סוף 2016 לרגל סוף כהונתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, נמצא בהוואי דג צבעוני חדש שזכה להיקרא על שם הנשיא היוצא -Tosanoides Obama

כמדי שנה מתגלים בעולם כ 15,000-20,000 מינים חדשים. חוקרים טוענים שאי שם קיימים עוד מיליוני מינים נוספים לגילוי. נקווה לשנת 2017 פורייה גם בהיבט זה של מגוון המינים.