ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עיני הנץ במצלמה שלך

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

מצלמה ביומימטית בהשראת ה"סופר זום" של עופות דורסים.

חוקרים מעריכים שראייתם של עופות דורסים טובה פי חמש מראייה אנושית. מבחנים הוכיחו שעיט יכול לזהות שפן ממרחק גדול משלושה קילומטר, בערך כמו לזהות נמלה ממגדל בן עשר קומות בעין אנושית.
בהשראת ראיית העיט פיתחו חוקרים מאוניברסיטת שטוטגרט שבגרמניה מערכת ממוזערת של עדשות מצלמה, שתוכל להקנות לרחפני ריגול יכולת ראייה כשל העיט.
הפיתוח מבוסס על טכנולוגית foveated imaging שבה אובייקט המצוי במרכז שדה הראיה נקלט בחדות גבוהה באופן משמעותי משאר התמונה. באופן זהה, ראיית foveated vision מקנה יתרון אבולוציוני לעופות דורסים, הם מודעים לסביבתם על ידי ראייה של כל השדה, גם אם בצורה מטושטשת, אך את הטרף הם רואים בחדות גבוהה מאוד.
התמונה באדיבות Vu3axe

ארבע עדשות זעירות הונחו אחת על השנייה ליצירת כעין גלגל עין מלאכותי המחקה את ראייתם של עופות דורסים. אלמנט זה, שגודלו לא עולה על 300 מיקרון, יכול להשתלב במצלמות, בחיישנים ברובוטים או ברחפנים. בנוסף לרחפנים, לטכנולוגיה יישומים גם בעולם הרפואה והתעשייה ובכל מקום בו יש צורך במצלמה זעירה עם יכולת מיקוד גבוהה.
אמנם עדשות הזום המסורתיות יכולות להגיע גם הן לרזולוציה גבוהה, אך למערכת זו יתרון המזעור – החוקרים מדברים על עדשות בגודל גרגר מלח. יתרון נוסף הוא היכולת להדפיס את העדשות במדפסת תלת ממד, ובכך להוזיל את עלויות היצור באופן משמעותי.