ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ללא כביסה !

מאת: יעל הלפמן כהן
טקסטלים חכמים בעלי יכולות ניקוי עצמי והגנה מפני שחיקה בהשראת עלים וכנפי חרקים.
כיצד עלים של צמחים מסוימים תמיד נשארים נקיים? כיצד כנפי פרפרים דוחים מים ולכלוך? אמבט הם לא עושים, וגם לא כביסה. חברת שולר טכנולוגיות (Schoeller Technologies) משוויץ העוסקת בפיתוח טכנולוגיות טקסטיל, בחנה סוגיה זו, וחקרה עלים של צמחים וכנפי חרקים, על מנת לגלות תשובה לשאלה המפליאה – לאן הלכלוך נעלם ?
בעבר כבר דיווחנו רבות על אפקט הלוטוס, אפקט הניקוי העצמי של עלי הלוטוס הקשור לבליטות ננו-מטריות המצויות על פני האפידרמיס העלה. חוקרים מחברת שולר טכנולוגיות זיהו אפקט דומה במגוון נוסף של עלים וכנפי חרקים. מבנים ננומטרים על פני שטח עלים וכנפי חרקים  דוחים מים, שמן, ולכלוך, ומפחיתים את השחיקה והשריטות על פני השטח.  בעבר היה ניסיון של חברה יפנית ליישם אפקט זה על טקסטילים, אך הניסיון לא צלח מסחרית. חברת שולר טכנולוגיות הצליחה לתרגם אפקט כללי זה לטכנולוגיית עיבוד טקסטיל הנקראת   NanoSphere® המקנה  לבד אפקט של ניקוי עצמי הדומה לאפקט הטבעי.
NanoSphere®
בעוד שמים, שמן ולכלוך נספגים בטקסטיל רגיל בשל שטח המגע הרב בין גורמים חיצוניים לפני השטח של הטקסטיל, טקסטיל שעבר טיפול בטכנולוגיית ה- Nanosphere®,  דוחה חומרים חיצוניים אודות לשטח מגע מצומצם עם הטקסטיל. באופן תיאורי ופשוט, ניתן לדמות את פסגות המבנים הננומטרים כחיץ המרחיק את הגורמים החיצוניים מפני השטח של הטקסטיל, תוך הפחתת המגע וההצמדה של גורמים אלו. הטיפות החיצוניות מתגלגלות ומוסרות מפני השטח. התוצאה- בד נקי אך עדיין נושם, בעל יכולות ניקוי עצמי, דחיית לכלוך ומים, הגנה מפני שחיקה, ופחות צורך בכימיקילים ומים הנדרשים לניקוי ושטיפה. 
ניתן כיום לרכוש את הבדים עם האפקט או לרכוש רישיון לשימוש בטכנולוגיה.