ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חיפושית הזהב

מאת: יעל הלפמן כהן
חיפושית הזהב המשנה את צבעה בתגובה למגע מהווה מקור השראה ליישומים בתחום החישה.

חיפושית הזהב, לא רק יפה ונראית כתכשיט, אלא גם מסוגלת לשנות את צבעה המתכתי והבוהק כאשר נוגעים בה. בכל פעם שנוגעים בה, צבעה הופך מזהב לאדום-כתום בהיר. החלפת הצבע מתרחשת גם באופן עצמאי ללא מגע במקרים מסוימים, כנראה בעקבות חשיפה לגורמי לחץ חיצוניים. יתכן ותכונה זו משמשת למטרות הגנה או תקשורת. בסרטון המצורף תוכלו לראות כיצד החיפושית משנה את צבעה מזהב לאדום.
המנגנון המלא להסבר שינוי הצבע עדיין לא ברור, אך נראה כי הוא קשור למבנה השריון (השלד החיצוני) של החיפושית. שריון החיפושית השקוף בנוי ממספר שכבות בעובי משתנה וביניהן חריצים וחרירים בפיזור רנדומלי היוצרים חללים. כאשר החללים בשכבות העליונות מתמלאים או מתרוקנים בנוזלים, השכבות התחתונות האדומות נחשפות או מוסתרות בהתאמה.
להחלפת צבע בתגובה לשינויים בסביבה או מגע יכולים להיות יישומים רבים בעולם הטקסטיל והחישה. 
קבוצת חוקרים מ MIT, מהמעבדה למדעי המחשב ואינטליגנציה מלאכותית, הציעו יישום למסכי מגע בהשראת חיפושית הזהב. מכשירים חכמים רבים כדוגמת טלפונים חכמים או טאבלטים, מופעלים על ידי מסכי מגע ואולי בעתיד גם מערכות גדולות יותר כמו רכבים או רובוטים יופעלו באמצעות חומרים רגישים למגע. דרושה טכנולוגיה גמישה ונגישה מבחינת עלות לייצור חומרים המגיבים למגע. החוקרים ב- MIT מציעים לפתור את הבעיה בעזרת טכנולוגיית הדפסת תלת ממד בהשראת חיפושית הזהב.
החוקרים בחרו לייצר מעברים סנסורו-מוטורים בעזרת הדפסת תלת ממדית המשלבת רכיבים אלקטרונים. הם הדפיסו התקן בצורת T  כאשר בסיסו הוא פלסטיק קשיח והחלק הנוסף מפלסטיק גמיש עם פס כסף לאורכו, המשנה את התנגדותו החשמלית כפונקציה של מתיחה, שיכולה להיווצר בעת מגע. המנגנון המיושם שונה כמובן מהמנגנון הביולוגי ולכן הפיתוח הוא יותר תכנון בהשראת הטבע מאשר חיקוי מנגנון ביולוגי.

למידע נוסף אודות החיפושית:
למידע נוסף אודות מחקר MIT