ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

ביופסיה במוח בהשראת הצרעה הקודחת

סרטן מוח הוא אחד הקשים ביותר לאבחון. על מנת לאבחן האם הגידול ממאיר או שפיר יש צורך בביופסיה (הוצאה של פיסת גידול), תהליך שבדרך כלל מבוצע בניתוח אנדוסקופי (שימוש במצלמה זעירה המוחדרת למוח דרך פתח קטן בגולגולת על-ידי גשש ייחודי). בתהליך ניתוחי זה יש צורך בדיוק מרבי כדי למנוע נזק לרקמת המוח.
חוקרים ממרכז המחקר MNTC שבאנגליה מפתחים אב טיפוס של אנדוסקופ גמיש ובעל יכולת ניווט לשימושים נוירולוגיים המבוסס על מבנה הלקוח מהצרעה הקודחת.
צינור ההטלה של הצרעה הקודחת (wood boring wasp) הוא גם איבר העקיצה. איבר זה מכונה אוביפוזיטור אשר אחראי לניקוב העץ, להטלת הביצים והנחתם בתוך גזע העץ.
האוביפוזיטור מורכב משתי מחטים אשר יוצרות ביחד את העוקץ. מחטים אלו חודרות לגזע העץ ובתנועה ייחודית מנקבות את העץ תוך הטלת הביצים במיקום הדרוש. בהשראת מבנה פני השטח של האוביפוזיטור יוצרים החוקרים ב- MNTC גששים אנדוסקופיים מפולימר סינטטי המחקים את ייחודיות המיקרו-מבנה של האוביפוזיטור.
החוקרים מאמינים שאותו מיקרו-מבנה ייחודי לאוביפוזיטור של הצרעה יאפשר החדרה וניווט יעילים ובטוחים יותר של האנדוסקופ הנוירולוגי.