ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חיידקי מעיים ומערכות הפעלה ממוחשבות

הגנום משול למערכת ההפעלה של האורגניזם. במחקר באוניברסיטת ייל שבארה"ב חקרו את השונה בין שתי המערכות כדי להבין למה לגנום נקודות כשל מעטות יותר מאשר למערכת ההפעלה לינוקס. המסקנה היא כי אי התלות בין תפקוד הגנים המווסתים הוא המפתח לאבולוציה טובה יותר גם במערכות ההפעלה.

לפי מחקר מאניברסיטאת ייל שבארה"ב בהנחיתו של פרופ' מרק גרשטיין (Mark Gerstein), מערכות בקרה הנדסיות, לעומת אורגניזם חיים נוטות ליותר תקלות. החוקרים בחנו את אבולוצית מערכות התפעול של מחשבים לעומת אורגניזם. ההשוואה עסקה ברשתות בקרה של חיידק המעיים המוכר ה- E-Coli ומערכת ההפעלה לינוקס (Linux). בבסיס המחקר הטענה כי הגנום הוא למעשה מערכת ההפעלה של האורגניזם החי.

הגנום של ה- E-Coli ורשת הלינוקס הן מערכות היררכיות, אך עם מספר הבדלים בעיקר באופן ההגעה ליעילות תפעולית. הרשת המולקולרית של החידק בנויה בצורת פרימידה, עם מספר מועט של גנים מווסתים בקצה, אשר מבקרים בסיס רחב של פונקציות ספציפיות הפועלות באי-תלות.
E-Coli
מערכת ההפעלה של לינוקס, לעומת זאת, מאורגנת בצורה המדמה פרמידה הפוכה, כאשר מעט פונקציות גנריות נשלטות על ידי הרבה פונקציות מערכת שונות.

פועל יוצא ממבנה הפרמידה ההפוכה הוא שכל שינוי או עדכון שגרתי של מערכת בקרה אחת יכול להיות הרסני למערכת כולה. למנוע תקלות שמקורן במבנה זה, המהנדסים עוסקים רבות בכוונון ותחזוקה של המערכת באופן שיגרתי.

אם משווים את המערכת הזו לאורגניזם כמו חיידק ה E-Coli, המצב שונה: ללא כיוונון, הפרעה משמעותית לרשת המולקולרית, למשל על-ידי מוטציה, תהיה הרסנית. לכן לחיידק אין מערכת של רכיבים כלליים, אלא ארגון בו יש יחידות עם התמחות ספציפית. מבנה זה שרד מליארדי שנות אבולוציה והגן על האורגניזם ממוטציות אקראיות שיכלו להסב לו נזק.

למקור הידיעה