ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עלה מלאכותי המייצר חשמל

מאת: יעל הלפמן כהן

צוות חוקרים מאוניברסיטת צפון קרולינה פיתח מתקן ליצור חשמל סולארי המחקה את תהליכי הפקת האנרגיה בעלים ובנוי מג'ל על בסיס מים. הצוות הראה שמתקן זה יכול לתפקד כתא סולארי. הטכנולוגיה עדיין לא בשלה אך היא בעלת פוטנציאל להחליף את התאים הסולארים הנפוצים הבנויים משכבות סיליקון.

בתהליך הפוטוסינתזה מייצרים העלים תרכובות אורגניות באמצעות אור השמש, מים ופחמן דו חמצני. תהליך טבעי זה המנצל ביעילות את אור השמש להפקת אנרגיה, עורר את סקרנותם המדעית של קבוצות מחקר שונות בעולם.

אחת הקבוצות המנסה לפתח "עלה מלאכותי" המייצר חשמל היא קבוצת מחקר מאוניברסיטת צפון קרוליינה שפרסמה לאחרונה את תוצאות מחקרה אודות תאים סולאריים הבנויים שכבות של ג'ל על בסיס מים.
המתקן הגמיש מורכב מג'ל שאליו הוחדרו מולקולות רגישות לאור. באחד הניסויים החוקרים אף השתמשו בכלורופיל מצמחים יחד עם אלקטרודות המצופות בחומר פחמני כמו גרפיט. המולקולות הרגישות לאור מעוררות ליצר חשמל בנוכחות קרני השמש בדומה למולקולות של צמחים המעוררות לייצר גלוקוזה.

מהתוצאות עולה כי הרעיון של מתקנים אלו, המבוסס על חיקוי תהליכים טבעיים יוכל בעתיד לשמש אלטרנטיבה לטכנולוגיות הנוכחיות. תאים אלו הם בעלי פוטנציאל להיות זולים יותר מתאים סולאריים מבוססי סיליקון ואף ידידותיים יותר לסביבה. בינתיים, היעילות של מתקנים אלו נמוכה.

האם בעתיד נוכל לכסות את גגות בתינו בשכבות של "עלים מלאכותיים" וליצר חשמל?

למקור הידיעה