ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

השחזה עצמית של כלי חיתוך בהשראת קיפודי הים

כמעט כל אחד מאיתנו זרק או השחיז פעם סכין שקהה. יתכן, שבאמצעות חקר מנגנון ההשחזה העצמית של שיני קיפוד הים, השחזת סכינים תהפוך לנחלת העבר ונצטרף לחשוב על תירוץ ממש טוב לפני שנשליך סכין לפח, כי הוא תמיד ישאר חד.

על מנת לשרוד בסביבת הים הגועשת, קיפודי ים לועסים את דרכם בסלעים לעבר גומחות מוגנות מפני טורפים ומפני טלטלות חזקות העלולות לנפץ אותם בסלעים.

לעיסת סלעים היא בהחלט תופעה מדהימה, בעיקר על ידי יצורים ימיים לא גדולים וכבדים במיוחד. אך מה שמייחד אותם עוד יותר הוא שלהבי השיניים של קיפודי הים, למרות לעיסת הסלעים נשארות חדות. קיפודי הים,מסתבר, הם בין המינים המעטים הקיימים בעלי יכולת השחזה עצמית של מנגנוני החיתוך שלהם.

במחקרה של פרופ' גליברט (Prof. Pupa Gilbert) ועמיתיה מאוניברסיטאת Wisconsin-Madison שבארה"ב אשר פורסם בגליון דצמבר האחרון בכתב העת Advanced Functional Materials, חושפת פרופ' גילברט את הסוד שמאחורי חדותם התמידית של שיני קיפוד הים.

פרופ' גילברט חקרה את קיפוד הים הקליפורני הסגול ומצאה ששן קיפוד הים גדלה כל הזמן. השן של קיפוד הים הינה מינרל ביולוגי המורכב מפסיפס של גבישי סידן פחמתי בשני מופעים: סיבים ולוחיות המחוברים זה לזה באמצעות ננו מולקולות של סידן פחמתי היוצרות הדבקה סופר חזקה.
התמונה באדיבות Bryce Richter
הסוד הוא השילוב בין חומר אורגני פחות מוצק בין שכבות הגבישים הסידניים המוצקים. החומר האורגני נמצא במקומות מסויימים לאורך השן ומהווה את החוליה החלשה בביומינרל, כך שבמקרה של שבירת השן היא תשבר בנקודה מתוכננת מראש ולא באופן בלתי מבוקר. בדומה לסימונים על להב סכין החיתוך (סכין יפני) אשר מכוונים את השבירה לנקודה מתוכננת, רק שבמקרה זה מדובר על מרחקים ננומולקולריים.

התמונה באדיבות Bryce Richter
פני השטח של הגבישים המאפיין את שיני קיפודי הים, שונים מגבישים אחרים המצויים בטבע ומאופיינים במבנה בו סדורים המרכיבים האורגניים והמינרליים בפסיפס של שן קיפוד הים.

עם פיצוח סוד חדותן התמידית של שיני קיפודי הים, ניתן לפתח על בסיס המבנה הנלמד סכינים בעלי יכולת השחזה עצמית. ישומים לסכינים בעלי יכולת השחזה עצמית יש בכל תחומי החיים והם עשויים לשפר את יעילותו של השף, הבנאי, המנתח ו...המתגלח (או: השפית, הבנאית המנתחת והמתגלחת...).

שימוש בסכינים בעלי יכולת השחזה עצמית יסייעו בצמצום הפסולת במערכות בהן הסכינים נזרקים לאשפה כשהם מאבדים מחדותם.