ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

גלאי ביומימטי לזיהוי מזון מקולקל

מאת: יעל הלפמן כהן

קבוצת מדענים מקוריאה פיתחה גלאי ביומימטי לזיהוי מזון מקולקל. הגלאי מבוסס על קולטנים במערכת האף של הכלב, והוא נותן מענה מהיר, זול ויעיל לגילוי מזון מקולקל באתר ייצור המזון, מבלי צורך לשנע דגימות למעבדות רחוקות.

כלבים ניחנו בחוש ריח מפותח במיוחד, הכולל קולטני ריח פי 40 יותר מאשר לאדם. חוש ריח זה כבר גויס לצורכי האדם, למשימות זיהוי עקבות לכודים תחת הריסות, גילוי סמים ואיתור חומרי נפץ. קבוצת חוקרים מאוניברסיטת סיאול שבדרום קוריאה חקרה את מערכת חוש הריח של הכלב במטרה לפתח גלאי ביומימטי לזיהוי מזון מקולקל, ולאחרונה פרסמה את ממצאי מחקרה בעיתון האקדמי Analyst.
התמונה באדיבות great_sea 
תהליך קלקול המזון מלווה בהתחמצנות של כימיקלים שונים ובשחרורם לאוויר. שיטות קונבנציונאליות לבדיקת מזון נעשות בתהליך איטי ויקר של דגימה, שבסופו נקבעת איכות המזון. צוות החוקרים פיתח גלאי ביומימטי, המאפשר זיהוי של מזון מקולקל בזמן אמת, ללא צורך בשליחת דגימות מזון למעבדות.
המערכת מורכבת מננו צינוריות פחמן המורכבות על שבב, והיא מצליחה לזהות בזמן אמת hexanal , שהוא אינדיקאטור לחמצון של מזון, בריכוזים של עד fM 1. המערכת יכולה להבחין בין hexanal לבין תרכובות אנלוגיות אחרות. יכולת זו הודגמה באמצעות זיהוי של hexanal בחלב מקולקל, שלא עבר עיבוד נוסף לצורך הבדיקה. 

למרות שחיישנים המבוססים על מערכות אפיות כבר פותחו בעבר, זו הפעם הראשונה שמחקים מעברי סיגנלים ביולוגיים אמיתיים. בהתחשב בתוצאות, מציעה המערכת שפותחה שיטה חדשה להערכת איכות המזון, והיא תאפשר פיתוח של גלאים נישאים, שיוכלו לתת מענה מהיר, זול ויעיל באתר ייצור המזון.
למקור הידיעה