ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

נמלים בשירות מחלקת התפעול

אינטיליגנציית הנחיל (Swarm Intelligence), הוא תחום ביומימטי מפתיע, המתאר פיתוחים טכנולוגיים בתחומים שונים בהשראת חרקים. כיום רבים והולכים פיתוחים מבוססי אינטליגנציית הנחיל: עיבוד תמונה בהשראת להקות ציפורים, ויסות טמפרטורה בהשראת טרמיטים, פרוטוקולי תקשורת טלפוניה בהשראת שיחור מזון בנמלים ועוד. אבל גם לתהליכי תפעול שונים, כמו איסוף סחורות במחסנים, נמצא פתרון יעיל בהשראת אינטיליגנציית הנחיל של הנמלים.
במכון Fraunhofer ללוגיסטיקה בדורטמונד, גרמניה, פיתחו מערכת היסעיות ללא נהג, המבוססת על אינטליגנציית הנחיל, ואשר מטרתה לשפר את זרימת החומרים והסחורות במחסנים. החוקרים יצרו דגם מוקטן של מחסן סחורות, בגודל של כ- 1,000 מ"ר, עם מדפים, סחורות ועמדות לאיסוף הזמנות.

לב המחקר הוא נחיל של 50 היסעיות עצמוניות (ללא נהג), שמטרתן לבצע את כל המשימות הדרושות, מאיסוף מהמדף ועד לעמדת איסוף הסחורה. על מנת שההיסעיות תבצענה את משימת איסוף הסחורה באופן מדויק, כלומר היסעית אחת תאסוף את הפריט הדרוש מהמדף הנכון ביעילות מרבית, מבוקרות ההיסעיות באופן מקומי, וה"אינטליגנציה" מצויה בהיסעית עצמה. המערכת מושתתת על תוכנה שפותחה בהשראת תהליך שיחור מזון של נמלים מעבודתו של Marco Doirgo. כשמתקבלת פקודה, ההיסעיות מקבלות את המידע, ומתאמות ביניהן מי תאסוף את הפריט דרך תקשורת WLAN. המשימה עוברת להיסעית הפנויה הקרובה ביותר.
הסעית. התמונה באדיבות TheDematic Group
ההיסעיות אינן מעוכבות, מכיוון שהן מנווטות בחלל ללא כללים ו"דרכים". ההיסעית מאובזרת במערכת חיישניים וסורקי לייזר המאפשרים את מיקומה במרחב, חיישני מרחק, חיישנים למניעת התנגשות וכן יכולת חישוב של המסלול המהיר ביותר.

יתרונותיה של המערכת על פני תהליכי האיסוף הקיימים היום הם בדיוק הרב, בפוטנציאל לצמצום נתיבי התנועה, וכן בגמישות הרבה שהיא מאפשרת ובהתאמה לתנודתיות הדרישות בעונות השונות ובמהלך יום העבודה.
למקור הידיעה ומידע נוסף