ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

חזונו של לאונרדו דה וינצ'י

מאת: אופיר מרום

במאמציו לפתח את הטיסה המלאכותית, פנה לאונרדו דה וינצ'י, לפני מאות שנים, לחקר בעלי חיים מעופפים, והתמקד בין היתר בחקר השפירית. היום, מממשים מהנדסי חברת  TechJet את החזון בפיתוח שפירית רובוטית.


השפיריות מציגות יכולות טיסה ייחודיות, ומהטובות ברמתן בהשוואה למיני חרקים אחרים. יתרונן נובע מהמבנה האופייני לשפיריות, של שני זוגות כנפיים הנשלטות באופן בלתי תלוי. המיומנות הגבוהה של תנועות הכנף מאפשרת לשפירית לרחף, לטוס מהר קדימה, לעשות סיבובים במהירות, לטוס הצידה ואפילו לדאות. מהיום, בזכות חברת  TechJect, גם אתם יכולים להיות הבעלים של שפירית פרטית משלכם.
 השפירית הרובוטית של  TechJect היא השיא של ארבע שנות מחקר ופיתוח שנעשו באוניברסיטת ג'ורגיה טק, מחקר שמומן בסיוע חיל האוויר האמריקאי. תהליך המחקר הוא דוגמה מובהקת לתהליך מחקר ביומימטי. צוות המדענים שעמל על המלאכה הגיע מאסכולות שונות, והשתתפו בו אנטומולוגים (מדעני חרקים), מהנדסי מכונות ומחשבים. הצוות למד את עקרונות המנגנון שמאפשר לשפירית עליונות אווירית, ולאחר מכן מימש אותם במהלך התכנון והבניה של השפירית הרובוטית.
התוצאה היא מוצר שאין כדוגמתו. מיקרו מל"ט (מטוס ללא טייס) וורסטילי, המשלב יכולת התקדמות מהירה כשל מטוס, ויכולת ריחוף כשל מסוק. מעבר לדמיון בעיצוב מבנה הכנפיים, דומה השפירית המלאכותית של  TechJect בצורתה ובממדיה הפיזיים לשפירית חיה. אורכו של הדגם הראשון שיצא לשוק כ-15 ס"מ, משקלו כ-25 גרם, והוא מונע על ידי סוללת פולימר ליתיום של 250 mAh, שמאפשרת זמן ריחוף של 8-10 דקות וזמן היברידי (ריחוף/טיסה) של 25 עד 30 דקות. אפשר לשלוט מרחוק בשפירית  גם בעזרת סמארטפון או טאבלט. תהליך התכנון נעשה בדגש על התאמה מודולארית, גם ברמת החלקים וגם בזמינות של חבילות בקרת טיסה שונות. החברה אף מספקת ערכת פיתוח תוכנה בקוד פתוח, כדי שכל משתמש יוכל להתאימה באופן אופטימאלי לצרכיו ולשתף את העדכונים עם משתמשים אחרים. השפירית הרובוטית יכולה לשאת עד 20 חיישנים משולבים, ובכך יכולה להתאים למגוון רחב של יישומים, בהם צילומי אוויר, משחקים, מחקר ופיתוח, ביטחון אזרחי וסיור צבאי. 
כיום נמצאת החברה בשלב של גיוס כספים, אותו בחרה לעשות על פי מודל של מימון ההמונים (crowd funding). החברה מציעה לרכוש מראש דגמים ברמות שונות של המוצר, ובמחיר מופחת. כבר בעת כתיבת שורות אלה, זמן רב לפני סוף מועד הגיוס, גייסה החברה יותר מפי שניים מהסכום המינימאלי שהציבה לעצמה, ומכרה כמעט את כל הדגמים שהקצתה. מי שרוצה לעזור במימון החברה, ולהיות בין הראשונים שברשותם שפירית רובוטית, מוטב שיזדרז.