ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

דבורה רובוט

מאת: זיו כהני

כבר ברשימות קודמות, ראינו שגופי מחקר רבים מפתחים רובוטים (בעיקר לשימושים צבאיים וביטחוניים), המחקים חרקים שונים. באוניברסיטת שפילד שבבריטניה כבר עברו לרובד הבא של מחקר טכנולוגי של החרקים, ומפתחים תוכנה שמחקה את מוח הדבורה.

התוכנה מתמקדת בחוש הראיה ובחוש הריח של הדבורים. בדרך זו רוצים החוקרים להשיג את החיקוי הקרוב ביותר לתנועת הדבורים האמיתית, ולהטמיע את ה"חושים" ברובוטים הקיימים היום, המבוססים בעיקר על הביו-מכניקה של הדבורים.
החוקרים טוענים שהרובוט ידע לפתור בדרך זו בעיות מורכבות יותר, כאלה שהרובוטים הקיימים כיום אינם מסוגלים לפתור. דוגמה לאינטגרציה כזו היא גילוי דליפת גז על ידי שימוש במכלול של חוש הריח ויכולת התנועה המכאנית של הדבורים. ה"דבורובוט" ימצא, למעשה, את הדליפה בצורה אוטומטית, בלי שנכוון אותו למקום מסוים. השאיפה היא שהרובוט יוכל גם "לצבור ניסיון וידע", וישתפר ככל שיבצע יותר פעילות.
לצורך חיקוי מוח הדבורה נעשה שימוש בחומרה היי-טקית ברמה גבוהה, כולל מעבדים גרפיים, רכיבי עיבוד תמונה תלת-מימדית ועוד. לאור שימוש בחומרה שכזו, ברור כבר עכשיו לחוקרים שעל אף שמוח הדבורה נחשב פשוט יחסית, החוקרים יצטרכו, על מנת לעבד את כל הנתונים בזמן אמת, לעשות שימוש במחשב סופר-מתקדם.


תהליך נועד לייצר תובנות משמעותיות מתחום האינטיליגנציה המלאכותית, כאשר אחת השאלות הגדולות מבחינת המחקר היא מה מניע ומה קובע את ניווט הדבורה בסביבה. ניווט זה קובע, למשל, את תהליך ההאבקה הטבעי שמבצעות הדבורות בטבע עבור פרחים.
התוכנה אמורה להיות מוטמעת ברובוט מכני המחקה דבורה, שפותח באוניברסיטת הארוורד, וכך ליצור את "הדבורה המלאכותית" השלמה.
עכשיו אנחנו צריכים רק לברר מי ישמור על זכויות הדבורים, כשהן יפגינו לאחר שיגלו כי רובוטים מחליפים אותן....

למקור הידיעה