ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

החוש השישי - מזיהוי תאי סרטן ועד חיזוי רעידות אדמה


מאת ד"ר דפנה חיים-לנגפורד

בעקבות תצפיות אנקדוטליות לאורך השנים, קיימות סברות שונות לגבי יכולתם של בעלי חיים לחזות אסונות טבע, לאבחן מחלות ועוד. חוקרים שונים הרימו את הכפפה וחקרו אנקדוטות אלו על מנת לבחון את אמיתותן מצד אחד ולנסות לחקותן מצד שני.

חיזוי אסונות: Hanry Streby מברקלי שבקליפורניה, הבחין שכ- 24 שעות לפני שסופה מגיעה, סבכון זהוב כנף (ציפור קטנה ממשפחת הסבכי) משנה את המיקום שלה. באחת התצפיות, 24 שעות לאחר נדידת הציפורים פגעה באזור סופת טורנדו שגבתה לפחות 35 קורבנות. בזמן שמטאורולוגים דיווחו על הגעת הסופה, הציפורים כבר התכוננו לעזיבן את האזור.
התמונה באדיבות Bmajoros

לעומת הציפורים ש"בורחות" לפני סופות, במחקר שבוצע באוניברסיטת מיאמי, נמצא כי כרישים דוקא "רודפים" אחרי סערות. מסתבר שכרישים שונים נמשכים למקומות שיש בהם שינויי טמפרטורה מהירים –בדיוק המקום בו סערות מתעצמות. על כן, מעקב אחרי תנועת הכרישים יכולה לסייע בניבוי התפתחות של סערות בים/אוקינוס.
רעידת האדמה הקטלנית שהייתה ביפן בשנת 2011 שימשה כר פורה לסקרים רטרוספקיביים לגבי התנהגות בעלי החיים לפני הרעש. הרעש גבה מעל 15,000 הרוגים, אלפי נעדרים ופצועים והסב נזקים אדירים לתשתיות ביפן, והוא נחשב לרעש הרביעי בעוצמתו בעולם מאז החלו המדידות. בסקרים שונים על התנהגות בעלי חיים נמצא שפרות, חתולים וכלבים הציגו התנהגויות חריגות מספר ימים לפני הרעש. בסקר על התנהגות חתולים, נמצא ששישה ימים ויותר לפני רעש האדמה הקטלני, חתולים הפגינו התנהגות חריגה ומתוחה. החוקרים משערים שחתולים זיהו את הרעידות לפני הזמן עקב חוש השמיעה המפותח שלהם בשילוב עם יכולתם לאבחן שינויים בלחץ האטמוספירי, כח הכבידה ועיוותי קרקע.
עוד נמצא במחקרים שנעשו בעקבות רעש האדמה ביפן, כי תנובת הפרות ירדה כשישה ימים לפני הרעש וכי כלבים הפגינו התנהגות לא רגועה בימים שלפני הרעש, התנהגות שכללה נביחות חריגות ואי שקט אצל כלבים שבדרך כלל אינם נובחים.
חיזוי מזג האויר: דבורים נעלמות לפני הגשם, הן חשות שינויים בלחות האויר וחוזרות למחסה בקן. ואילו לפני מזג אויר חם במיוחד, ניתן להבחין בהתכנסות של חיפושיות משה רבנו – במטרה לצמצם את איבוד הנוזלים בחום הצפוי.

זיהוי מחלות: כלבים יכולים לזהות סרטן הפרוסטטה בדיוק של 98%, כך פורסם השנה בכנס השנתי של ארגון האורולוגיה האמריקאי. לכלב כמאתיים מליון תאי ריח, לעומת חמישה מליון בלבד באף אנושי. יכולת ההרחה שלהם יכולה להסביר את היכולת לזהות סרטן. במחקר אחר נמצא שכלבים יכולים, לפי ריח הנשימה, לזהות אם לחולה סכרת רמת סוכר גבוהה או נמוכה. כמו כלבים, גם זבוב הפירות יכול לזהות סרטן, אפילו כאשר רק מספר קטן של תאים נגוע. במחקר שבוצע באוניברסיטת קונסטנז בגרמניה נמצא שזבוב הפירות יכול לזהות הבדל בין תא סרטני לתא בריא באמצעות חוש הריח בלבד. המחקר התמקד בסוגים שונים של סרטן השד אך החוקרים מאמינים שזבוב הפירות יכול לזהות סוגי סרטן נוספים. לא רק היכולת להבדיל בין רקמה סרטנית לרקמה בריאה הרשימה את החוקרים, אלא גם היכולת של הדרוזופילה, זבוב הפירות, להבחין בין סוגים שונים של סרטן השד.
גם לבני אדם יכולות חישתיות מרשימות, כמו היכולת לאקולוקציה (זיהוי מקום באמצעות קול), אך יכולות אלו באות לידי ביטוי בדרך כלל כשחושים אחרים נפגעים והמוח מפצה על הפגיעה בחוש אחד על ידי פעילות יתר מוחית של חושים אחרים.