ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

זהירות ערפדים בדרך

מאת: דפנה חיים-לנגפורד

על מנת לאפשר לרובוטים תאימות רבה יותר לסביבה מורכבת, מפתחים את ה DALER, רובוט בהשראת הערפד המצוי (Desmodus rotundus), שיכול גם ללכת וגם לעוף. לרובוט כנפי תעופה בעלות מבנה מורפולוגי כזה שיכול לשמש לתעופה למרחקים ארוכים, ולהליכה על פני שטח לא חלקים. הכנפיים נבנו בהתבסס על שלד מתקפל, הן עטופות באריג רך, ויכולות לשמש גם ככנף וגם כרגל.

הערפד המצוי ניזון מדמם של בעלי חוליות, וחי בקבוצות בנות עשרות עד מאות פרטים. הוא מסוגל ללכת, לרוץ, לדדות על האדמה (כדי לעקוב אחר טרפו) וגם לעוף. הוא לא ממריא מהקרקע, אלא משגר עצמו באמצעות שרירי החזה החזקים לקפיצה ארוכה. כנף הערפד המצוי מסוגלת לבצע תנועה אווירית וקרקעית במחיר אנרגטי ומבני מינימלי. מבנה הכנפיים מאפשר לשנות את  צורתם על מנת להגדיל את יעילות התנועה הקרקעית.

אחד האתגרים ברובוטים מעופפים הוא מוטת הכנפיים. את הסתירה בין הצורך בכנף ארוכה לצרכי תעופה, לבין כנף קצרה שתאפשר נגישות מרבית לשטחים קטנים, פתרו החוקרים באמצעות חיקוי מבנה כנף הערפד המצוי, המשמשת לשתי הפעולות. במודל הרובוטי, התנועה האווירית והקרקעית ממונעות על ידי מנגנון הנעה אחד, עובדה שמקטינה את מורכבות הרובוט ואת משקלו. בשלב זה, הרובוט עדיין לא מסוגל להמריא בעצמו, אך הוא בהחלט מסוגל להגיע למהירויות גבוהות במהלך תעופה, לתמרונים מרשימים ולהליכה, או התגלגלות על הקרקע.

 
המפתחים עומלים בימים אלו על דגם מתקדם יותר, שיוכל להמריא מהקרקע באופן אוטונומי.
כמו ברוב הפרויקטים בתנועה רובוטית, גם כאן, המטרה לפתח רובוט שמסוגל להגיע לאזורי אסון לפעולות חילוץ והצלה, כשהיתרון בדואליות התנועה הוא היכולת של הרובוט להגיע בתעופה מהירה לאזור הרצוי, ואז לנחות ולפעול בתנאי שטח קשים.