ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

מטפסים לשיאי חקיינות חדשים


מאת: עדי וייס
נכון, שמענו כבר על בעלי חיים שמחקים בעלי חיים אחרים וגם את הסביבה שלהם, ושמענו כבר על צמחים שמחקים בעלי חיים ועל בעלי חיים שמחקים צמחים, אבל צמח אחד הצליח להפתיע בקטגוריה משלו - חקיין שמחקה צמחים אחרים.
 
הצמח Boquila trifoliolata הוא מטפס אנדמי (ייחודי) ליערות הגשם הסאב-טרופיים של צ'ילה וארגנטינה, וככל צמח, יש מי שירצה לאכול ממנו - וכמה שיותר. אבל הצמח הזה לא נשאר חייב. במידע שמצוי ב-DNA  שלו מקודדים, בין היתר, גם סיגנלים המורים לו כיצד להתאים את צורת העלים לצורת עליו של העץ הקרוב. מדובר באסטרטגיה נפוצה להגנה בטבע; אם עליו של העץ מוכרים לזחלים כרעילים למאכל, הם יימנעו גם מהחקיין המתחזה שיטפס עליו, וגם אם לא - הסיכוי שהזחל יאכל דווקא את העלים של החקיין, במקום של העץ עליו הוא מטפס, נמוכים יותר מאשר כאשר החקיין מזדחל על הקרקע.  
ההתאמה בין עלי החקיין והעץ נעשית בזכות שחרור כימיקלים שונים בגוף החקיין, הגורמים לו לפתח עלים במורפולוגיה המתאימה. מחקרים מצאו שאין לו צורך אפילו לגעת בעץ שאותו הוא מחקה, מספיק שיגדל סמוך אליו. עם זאת, המנגנון המכני שמבצע את השינוי עדיין לא ברור. החוקרים משערים כי החקיין קולט כימיקלים נדיפים שהעץ מפריש, ומשנה לפיהם את צורת העלים או מקבל את הגנים המתאימים לשינוי העלים דרך מעבר גנים בינו לבין העץ שעליו הוא מטפס.
חקיינות בצמחים היא משהו שנצפה כבר, ברמה בסיסית יותר, ורק כלפי מין מסוים של צמח שהחקיין מעתיק. המטפס החדש לוקח את אומנות החיקוי לשיאים חדשים: נמצא כי העלים שלו מחקים בהצלחה עלים של לפחות 8 מיני עצים בעלי תצורות עלים שונות. בכל פעם שהוא מטפס על, או סמוך, למין הספציפי - החקיין ישנה את עליו בהתאמה.
ואם זה לא מספיק מוזר - התברר שעל גבעול אחד, המתפתל בין עצים שונים, יכולים לגדול עלים שונים, בהתאם לעץ סביבו מתפתל החלק הספציפי.

תמונות הצמחים הפונדקאים(מסומנים ב-T) והחקיין(מסומן ב-V).
עבור הצמח, החקיינות היא דרך חיים כדי להגן על עצמו. עבורנו- ייתכן שזהו פתח למקור השראה רב. חומרים בעלי גמישות לשינוי צורה וצבע בהתאם לסימנים כימיים מהסביבה יכולים לסייע רבות במגוון טכנולוגיות אנושיות. בינתיים, מצליח המטפס הסתגלן לעורר עניין ולמשוך אליו חוקרים וסקרנים המבקשים לגלות את סודותיו.