ביומימיקרי

משמעות המונח ביומימיקרי היא חיקוי החיים (Biomimicry: Bio=life; mimesis=imitate). ביומימיקרי היא דיסיפלינה רב-תחומית המקדמת חיקוי ולמידה מהטבע לפתרון בעיות בדרכים מקיימות.

עין הלובסטר ותנורי חימום

מאת: יעל הלפמן כהן
עין הלובסטר, המורכבת ממבני עדשות משקפות המכוונות וממקדות קרינת אינפרה אדום, היוו השראה לפיתוח מפיצי חום יעילים יותר.

בימים קרים, כולנו אוהבים להצטופף סביב מקור חום, נייד או קבוע– העיקר שנהייה בקרבתו. אך היעילות האנרגטית של תנורי חום כאלו, אינה גבוהה, כי החום נוטה לעלות למעלה, למרות שצרכני החום נמצאים לרוב לצד או מתחת לתנור תלוי. ברור שחימום אזורים ספציפיים, ולא פיזור החום בכל המרחב, יאפשר חיסכון באנרגיה.
בעיניים של לובסטר, שרימפסים וסרטן הנהרות,  יש מבני עדשות משקפות בחלק החיצוני של העין, הממקדות ומכוונות קרינת אינפרה-אדום, לנקודות מסוימות ברשתית. באופן זה, מועצם אור מעומעם בסביבה הטבעית, לשיפור הראייה. יכולת זאת, של מיקוד קרינת האור, היוותה מקור השראה לפיתוח תנורי חום יעילים יותר, מבוססים על טכנולוגיית  IRLens. העדשות בעין הלובסטר מכוונות את האור לכיוון הרשתית, ואילו התנור מכוון את החום לאזור הנמצא מתחת למקור החום, במקום שיתפזר בחלל. הפתרון, המבוסס על ניצול החזרי הקרינה ממבני העדשות, מאפשר מעבר של כ- 85% מהקרינה לאזור הרצוי, יחסית ל- 40% בפתרונות אחרים, כלומר, הכפלה של היעילות.

הממציא והיזם, רוג'ר גו'נסון, שהגן על המצאתו על ידי רישומה כפטנט, בילה בילדותו שעות רבות ביער האמזונס, מתבונן וחוקר איך "דברים" עובדים בטבע. הוא שאל איך הטבע מייצר דברים נוצצים כמו קשקשי דגים ועיני חתולים? בבגרותו, לאחר לימודי תואר בהנדסה, חזר לחקור את המבנים הנוצצים והתעמק בעיקר בעין הלובסטר. החברה שייסד, Radiant Optics, החלה במסחור רעיון מבני העדשות הממקדות לטכנולוגיות של תנורי חום, ופיתחה שורת מוצרים של תנורי Hotzone,  מבוססי חשמל וגז. לאחר כמה שנות פעילות, מסר את הזיכיון לשימוש בטכנולוגיה בבלעדיות לחברת Schaefer Ventilation, להמשך קידום ומסחור הטכנולוגיה.
אז בפעם הבאה שאתם עומדים תחת דלפק מכירה וחם לכם, תרימו את הראש למעלה, והביטו ב"עיני הלובסטר" במופעם הטכנולוגי.